Östmark
25 Maj 2024
Dag
650 kr

En dag med elden nära, kaffepannan kokandes och med fjället långt bort men ändå så nära att du berörs av samiska sägner. Tillsammans skapar vi upplevelsen till ett bestående minne.

Innehåll

Samisk berättartradition är starkt knuten till livet och naturen i Sápmi. Följ med och ta del av något större och höra om något du inte visste finns. Ödmjukt och fyllt av kärleken till ursprunget, fjället och människorna som vandrat före oss får du höra något av alla de uråldriga historierna som förts vidare mun till mun generationer emellan. Det är sannerligen mycket som finns som man egentligen inte vet.

Om platsen

Den 26 mars 1961 invigdes Mattila som turistanläggning med en skidstuga och därmed är Mattila Nordvärmlands äldsta turistanläggning. Mattila ligger mitt på ”Finnskogen” ca. 4 mil nordväst om Torsby, nära gränsen till Norge. Gården har anor från mitten av 1600-talet där berättelserna lever än idag.

Naturen är höglänt och kuperad med barrskog och många sjöar och vattendrag. Milsvida blånande skogar, höga berg och djupa dalar, friska sjöar och vattendrag, bärrika våtmarker, frodiga ängs- och hagmarker (ofta i anslutning till gamla finn bosättningar) kännetecknar naturen runt Mattila.

Idag finns en finngård med rökstuga (den enda i världen som eldas regelbundet) och det är i rökstugan som vi kommer att träffas under denna eftermiddag för att få ta del samiska sagor och sägner.

Restaurangen

Restaurangen på Mattila ger god service året runt till allt från sportlovsfirande familjer till grupper under mer stilla perioder. De anpassar sig efter variationerna på önskemål som de får och arbetar utifrån konceptet att alltid kunna anpassa sig efter gästernas önskemål, och levererar kvalitet oavsett vilka grupper som kommer. Denna dag kommer maten som serveras utgå från de samiska smakerna.

Mattila är präglat av det skogsfinska och förmågan att leva av det naturen ger, samt respekten för råvaran och förmågan att hitta försörjning i det karga.

Kökschef; Carl Jorlander

Upplägg

Vi samlas i restaurangen för information och för gemensam lunch. Vi blir mottagna av Kurt Eide, som har ägt gården Mattila sedan 80-talet. Han kommer att i samband med lunchen berätta mer om Mattila och om rökstugan. Efter lunchen går vi tillsammans till rökstugan där vi blir mottagna av Lars Mattsson som leder oss in i de samiska sagorna och sägnerna. Runt öppen eld och med kaffekannan kokande får vi ta del av fantastiska berättelser som kanske kommer förklara världens skapelse och berättelser om stjärnorna på himmelen, nåjder, djur och väsen.

Kursledare

Lars Mattsson, verksamhetsutvecklare för Medborgarskolan i Storuman-Tärnaby, är född och uppväxt vid foten av fjället. Den starka samiska berättartraditionen blev ett naturligt inslag i hans uppväxt. Att berätta för att roa men även smått oroa i lagom proportioner var en del av läroprocessen. Eller som Lars kära morföräldrar alltid sa; ”När man kan sin egen historia är man trygg och kan öppna dörren för andras.”

Bra att veta

Det är väldigt fin natur på platsen där vi skall vara. Varför inte planera in en promenad i området eller en vandring på vandringsleden om vädret tillåter.

För frågor eller funderingar ring Linda på Medborgarskolan på telefonnummer 054-6780218

Läs mer om Mattila

Mattildas Rökstuga