13 Okt 2024
Dag

Sashiko är en mycket gammal japansk broderiteknik som uppstod vid lagning med lappar. Den dekorativa tekniken utvecklades med tiden och idag betraktas detta som lyxkonst trots att man bara broderar mönster med tråckelstygn!

Innehåll
Under dagen får vi dels veta historiken bakom denna vackra broderiform. Sedan övergår vi direkt till sömnaden och dess regler för att kunna ge oss i kast med något mindre eller större arbete som kanske inte hinner bli klart under dagen men väl få en bra start.

Upplägg
Materialet ligger klart och vi kan lätt komma igång med sömnaden. Vi lär oss mönsteröverföring och provar stygnen.

13/10  kl.10:00-16:00.

Tekniken passar lika bra för nybörjare som för den mer vana kursdeltagaren.

Rieko Takahashi är konsthantverkare. Hon broderar, väver och deltar i utställningar med sina alster. Takahashi har även publicerat boken "Sashiko - japanskt broderi för alla" med Anna Hörlings. Läs mer om hennes konst här; Rieko Takahashi

Kursmaterial
Kursmaterial 130 kronor faktureras i samband med kursavgiften.

Ta med till kursen:
Vattenlöslig textil markeringspenna- vi rekommenderar "Sakura Gelpenna Vit", blyertspenna, tygsax, linjal eller måttband samt knappnålar.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln:
Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6% rabatt på www.bokus.com och 10% på Akademibokhandeln.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm