Åkersberga
15 Jun 2024
Lör, Sön
Mikael Löf

Om du har köpt/ska köpa en segelbåt, eller helt enkelt vill lära dig att segla, ska du gå den här kursen. Du får de kunskaper du behöver för att hantera en segelbåt i skärgården i lugnt väder.

• Segelbåtens delar och viktigaste utrustning med dess funktioner
  • Grunderna i seglingsteori, bukens funktion
  • Hissa, ta ned, reva och beslå segel
  • Hitta vindögat
  • Lova och falla
  • Slag och gippar
  • Styra och skota på kryss, halvvind, slör och läns
  • Tilläggning vid svajboj för segel
  • Tilläggning vid brygga
  • Väjningsregler, teori och praktik
  • De vanligaste knoparna, dubbelt halvslag, dubbelt halvslag om egen part, stoppknop, pålstek, skotstek, råbandsknop och deras användning
  • "Man-över-bord" i teori och praktik, att få båten stillaliggande vid den nödställde
  • Förstå och tyda en väderprognos och omsätta denna kunskap för säker färd i skärgård och kustnära farvatten

Upplägg

Kursen är upplagd på en helg lördag-söndag. Hela kursen genomförs på en segelbåt, eventuellt finns möjlighet till övernattning. Max 5 deltagare. Båten vi använder är en segelbåt, kölbåt som är ca 10 x 3 meter.

Förkunskaper

Du behöver inga tidigare kunskaper i segling, men det krävs att du kan simma minst 200 meter.

Våra kursledare har lång erfarenhet av utbildningar i sjöliv. De håller i förarintygs-, kustskeppar-, seglar- och motorbåtskurser. Dessutom håller de i många av våra praktikpass i navigation, dager- och mörkerpraktik.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Kompendiet Seglarintyg 1 finns kostnadsfritt på plats.

Efter genomförd kurs kan man skriva provet för seglarintyg steg 1, till en kostnad av ca 350 kr. Betalning sker direkt vid provtillfället. När du skrivit provet och blivit godkänd ansöker du om ett intygskort på NFB:s hemsida, kostnad 150 kr. För mer information, se NFB:s hemsidan här.

Utvecklingsmöjligheter

När du är klar med seglarintyg steg 1 är du redo för seglarintyg steg 2.

När du tagit förarintyget eller kustskepparintyget så får du oftast rabatt på försäkringspremien hos ditt försäkringsbolag.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur du gör här.

Isättravik, Åkersberga

Isättravägen, Åkersberga