Karlstad
22 Maj 2024
Torsdagar
P G Wiklund

Om du har köpt en segelbåt eller vill köpa en segelbåt, eller helt enkelt vill lära dig att segla, ska du gå den här kursen. På våra kurser i Seglarintyg 1 får du lära dig grunderna i konsten att segla, att hantera och segla en mindre segelbåt inomskärs i gott väder.

• Segelbåtens delar och viktigaste utrustning med dess funktioner
  • Grunderna i seglingsteori, bukens funktion
  • Hissa, ta ned, reva och beslå segel
  • Hitta vindögat
  • Lova och falla
  • Slag och gippar
  • Styra och skota på kryss, halvvind, slör och läns
  • Tilläggning vid svajboj för segel
  • Tilläggning vid brygga
  • Väjningsregler, teori och praktik
  • De vanligaste knoparna, dubbelt halvslag, dubbelt halvslag om egen part, stoppknop, pålstek, skotstek, råbandsknop och deras användning
  • "Man-över-bord" i teori och praktik, att få båten stillaliggande vid den nödställde
  • Förstå och tyda en väderprognos och omsätta denna kunskap för säker färd i skärgård och kustnära farvatten

Upplägg
Kursen är på två tillfällen med teoretiska och praktiska moment som avslutas med teoriprov.
Tillfälle 1 Teori: 22 maj kl.18:00-21:00, Medborgarskolans lokaler i Karlstad.
Tillfälle 2 Segling: En hel dag kl. 09:00-17:00 på kursledarens segelbåt som utgår från Askersund. Under våren erbjuder vi följande datum att segla: 25/5, 26/5, 1/6, 2/6 samt 9/6.  Max 4 deltagare per dag. Vid anmälan skriver du alla datum som är möjligt för dig att segla.
Teoriprov: Den teoretiska provet kommer antingen skrivas i slutet av kursen eller vid ett senare tillfälle. Information om detta kommer i förväg.
Det går bra att delta på kursen utan att behöva skriva teoretiska provet för intyget. Men för att skriva provet och erhålla intyget ska deltagaren fyllt 16 år.

Du behöver inga tidigare kunskaper i segling men det krävs att du kan simma.

P -G Wiklund har varit kursledare på Medborgarskolan i över 10 år och har mångårig erfarenhet av sjölivsutbildning. PG är själv flitig på sjön och är både på svenska som utländska vatten.

Våra kursledare har lång erfarenhet av utbildningar i sjöliv. De håller i förarintygs-, kustskeppar-, seglar- och motorbåtskurser. Dessutom håller de i många av våra praktikpass i navigation, dager- och mörkerpraktik.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kompendiet Seglarintyg 1 finns kostnadsfritt på plats.

Efter genomförd kurs kan man skriva provet för seglarintyg steg 1, till en kostnad av 350 kr. Betalning sker direkt vid provtillfället. När du skrivit provet och blivit godkänd ansöker du om ett intygskort på NFB:s hemsida, kostnad 150 kr.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan har du en del förmåner du kan använda, exempelvis 6 procent rabatt hos Bokus och 10 procent rabatt hos Akademibokhandeln. Mer om våra förmåner.

Utvecklingsmöjligheter
När du är klar med seglarintyg steg 1 är du redo för seglarintyg steg 2.

När du tagit förarintyget eller kustskepparintyget så får du oftast rabatt på försäkringspremien hos ditt försäkringsbolag.

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen. Lär mer på Olycksfallsförsäkring | Medborgarskolan

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad