Distans
11 Apr 2024
Torsdagar
Matilda Houltz

Nu kan du lära dig grunderna i serieteckning - på distans från ditt eget hem! Vår cirkelledare Matilda kommer gå igenom grunderna med en rad olika tekniker. Kursen startar 11 april. För deltagare 12 år och uppåt.

Serieteckning för nybörjare (distans)
Under kursen kommer du lära dig att bygga upp en egen seriekaraktär, världen runt karaktären samt hur man ritar och uttrycker sig i ett serieformat. Under de första lektionerna kommer vi fokusera på autonomi, poser, färglära och extra designelement av din karaktär. Slutligen kommer lektionerna handla om att skapa en värld samt berättelsen samt hur man gör en storyboard och strukturerar och gör paneler. Ibland kan det vara svårt att få ut och organisera sina idéer till en klar karaktär och serie. Men med träning, en bra grund och tekniker så blir det bara lättare och lättare, vilket du kommer få lära dig under våra lektionspass.

Tid: Torsdagar kl. 19:30-21:05
Start: 11 april

Plats: Distans (möteslänk skickas ut)

Antal lektioner: 6 st

Innehåll: Här kommer du lära dig hur man bygger upp en karaktär från grunden genom anatomi, poser, färglära och visuellt berättande genom karaktärs detaljer som till exempel kläder. Vidare kommer du också att få en bättre förståelse för berättelse och världsbyggande med din karaktär och serie. Slutligen kommer du också lära dig olika sätt att göra en storyboard och strukturera upp dina sidor.

Lämplig ålder: 12 år +

Material att ha med sig vid träffen:
- Blyertspenna
- suddgummi
- Block/papper (ta en storlek du känner dig mest bekväm med, om du är en nybörjare så rekommenderar jag A4 eller A3)
Gärna också:
- Någon form av färgpennor
- Tusch eller bläck
- Linjal

Introduktion av cirkelledaren:

Mitt namn är Matilda Houltz och jag är 19 år som precis tagit gymnasieexamen på Korrespondensgymnasiet. Jag är väldigt konstintresserad med störst fokus på serieteckning och karaktärsdesign med en manga/comic stil. Förutom min kärlek för konst så brinner jag för att utbilda mig själv och andra. Vidare är jag utbildad inom serieteckning av Knut Larsson på Skurups
Folkhögskola, Mangateckning, Stenkrossen och serieteckning - grafiskt berättande på Medborgarskolan i Lund, tagit 4 kurser på gymnasiet inom konst, prao 1 vecka hos illustratören Jenny Lindqvist, Bild kurs på kulturskolan från 7 år till 15 år. Prao i årskurs 7-8 på Ljungbergs Artist i Lund, ledarskapsutbildning på Maria Montessoriskolan i Lund och slutligen har jag hjälp att föreläsa på SKED.

Om du har några anpassningar som skulle göra lektionerna lättare eller bättre för dig, meddela mig direkt. Jag har personliga relationer och kunskap om dyslexi, ADHD och hörselnedsättning så som sagt hör av dig om du vill och behöver eller vill ha något extra stöd.

Deltagaravgift: 400 kr

Summa: 400 kr