Malmö
3 Okt 2024
Torsdagar

Sy plagg och accessoarer till din överlevnadsgarderob. Sew a survival kit.

Innehåll

I den här kursen jobbar vi med egna projekt som passar våra förkunskaper och ambitionsnivå. Vi börjar med grundelement inom sömnad och användning av symaskin.  Sedan väljer du själv mönster, färg och form, och får hjälp av kursledaren att utveckla dina idéer och sömnadskunskaper. Du får arbeta praktiskt med ditt valda projekt och får vägledning av kursledaren om du stöter på problem eller behöver inspiration för att komma vidare med din sömnad. Hållbarhet, material och detaljer är viktiga delar när du ska packa din väska för en helg i skogen eller inför en krissituation.

Förutom att jobba praktiskt med ditt projekt börjar varje tillfälle med en presentation av ett nytt moment som kan vara bra att kunna inom klädsömnad, så som sömnad med blixtlås, ärm mudd, midjeresår, applikationer mm.

Upplägg

The course runs once a week for six weeks (same day and time) and covers 3 x 45 min per meeting.

Kursen går en gång/vecka i sex veckor, samma dag och tid. Eventuella lov eller uppehåll bestäms tillsammans i gruppen och med ledaren vid kursens första tillfälle. Kursen omfattar 3x45 minuter per kurstillfälle.

Previous knowledge/För vem

This is a beginner's course, so no prior knowledge is required to participate.

Detta är en nybörjarkurs, så inga förkunskaper krävs för att delta.

Course leader/Kursledare

The course leader is the textile designer and artist Felicia Hansen, who has a long history of mending, sewing, and repairing textiles. Last year, Hansen completed a master's degree in textile design that focused on sustainable methods of reusing discarded old toys.

The leaders of Medborgarskolan share their subject knowledge in an inspiring and engaging way. They continuously develop their skills through Medborgarskolan's continuing education program in adult pedagogy.

Felicia Hansen är textildesigner och konstnär och har en lång historia av att laga, sy och reparera textilier. Förra året avslutade Felicia en masterexamen i textildesign som fokuserade på hållbara metoder för att återanvända kasserade gamla leksaker. Kursledaren från Medborgarskolan delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De utvecklar kontinuerligt sin kompetens genom Medborgarskolans fortbildningsprogram i vuxenpedagogik.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till individuell utveckling

Course material/Kursmaterial

A few sewing machines are available to borrow, but if possible please bring your own. Write in the note if you bring your own sewing machine or want to borrow one.

You need to bring yourself:

• The fabric you wish to use. When choosing fabric, avoid the more difficult ones such as jersey, silk, or thick woollen fabric. Feel free to choose plain cotton fabric (you decide the colour yourself). Paper, pencil, thread, pins, sewing needles, fabric scissors, seam ripper, chalk, measuring tape, ruler and pattern paper.

Några symaskiner finns att låna men tag gärna med din egen. Skriv gärna i anmälan under notering om du vill låna maskin eller ta med egen. Du behöver ta med dig; tyg, papper, blyertspenna, tråd, tyg sax, sprättkniv, krita, måttband, linjal, mönsterpapper, knapp- och synålar.

• Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
  • Ta del av våra allmänna villkor här.
  • Har du speciella behov så kontakta oss så ska vi försöka lösa dessa så smidigt som möjligt.

Rabatter och förmåner

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 10% rabatt hos Akademibokhandeln och 6% rabatt hos Bokus. http://www.medborgarskolan.se/formaner/

Om folkbildning

Folkbildning är en utbildningsform som är fri, frivillig och tillgänglig för alla. Folkbildning innebär att kurser och studiecirklar anpassas efter deltagarna och att deltagarna har ett stort demokratiskt inflytande över utbildningens utformning.

Tillskärarakademin Malmö

Norra Vallgatan 18 Ingång D, Malmö