Kurs

Skogskunskap och skogsskötsel för självverksamma skogsägare inkl. matlaging i skogen

Fjugesta
19 Jun 2024
Ons, Tors
Olov William Lundin

Vi går igenom hur du sköter din skog på bästa sätt, bla. med plantering på rätt sätt, trädslagsval, beståndsröjning, provytor, gallring, virkesuttag, relaskop, beräkning av virkesvolymer provytor med praktiska övningar i skogen och mycket mer.

Kursen genomförs utomhus på en vandringsslinga med stationer och vi lagar mat tillsammans i skogen. (mat ingår, meddela ev specialkost)

Mettag vattenflaska och lämplig klädsel.

Dag 1

Station 1:

Avverkat hygge. Bedömning av jordart och bonitet. Plantval, plantvård, planteringsmetoder. Självföryngring. Återväxtkontroll. Trädslag och trädkunskap.

Station 2:

Röjning. Lövröjning, plantröjning, provytor. Arbetsmetoder, redskap, utrustning.

Dag 2

Station 3:

Gallring, gallringsuttag, provytor, Relaskop, höjdmätning, gallringsmallar, stickvägsdragning.

Station 4:

Slutavverkning. Avverkningsmetoder,virkesförråd,volymberäkning,åldersbestämning, övre höjd, tabeller.

William Lundin har en lång erfarenhet av skogsbruk och är en av de första i Sverige som fick motorsågskörkort. William är van att hålla kurs och har haft många grupper som lärare på Kvinnerstaskolan. William är en mycket omtyckt och kompetent kursledare med god pedagogisk förmåga.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Vi lagar mat i skogen tillsammans, detta ingår samt kaffe -  Meddela ev specialkost

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart. Vi rekommenderar en anmälan senast 3 veckor innan start.

Vill du delbetala kursen? Skriv det i meddelanderutan vid din anmälan.

Stenbäckens friluftsgård

Stenbäcken 2, Fjugesta