Hörnefors
2 Jun 2024
Dag

Karvsnitt är en form av skuren dekor på trä. Den äldsta och mest enkla formen av skuret mönster, är att rista. Det gör man med spetsen på kniven, eller med något annat spetsigt verktyg. Det finns fler typer av träskärningar.

En nybörjarkurs i karvsnitt och mönsterskärning där vi lär känna karvsnittskniv och annat vasst.

Tillsammans går vi på upptäcktsfärd bland björkfibrerna och ser vad vi kan hitta för spännande. Klassiska karvsnitt, blommor, blad och sånt som gör en glad! Och så lite linoljefärg på det.
Kursen är en heldagars/helgkurs där vi blandar genomgångar med praktiskt arbete.

Detta får du lära dig:

– Hur du använder en karvsnittskniv och annat vasst

– Skära raka och svängda former

– Klassiska karvsnitt

– Hur du skär fram 3D-mönster

– Måla med skuggeffekt

Kursledaren Molly Sjöstam är född och uppvuxen på Umedalen i Umeå, Västerbotten, men bor nu i ett litet torp i Gräsmyr. Efter tre år på Vindelns folkhögskola, där slöjden tog Molly med storm, jobbar hon nu som slöjdare.

Allt kursmaterial ingår i kursavgiften och verktyg finns att låna.
Även fika och lunch under dagen ingår.

Kursen kommer att genomföras åp Hugås Veranda i Hörnefors.

Vid frågor kontakta:
Victoria Kreuger, verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan.
victoria.kreuger@medborgarskolan.se

Hugås Veranda