Göteborg
12 Okt 2024
Lör, Sön

Sashiko är en mycket gammal japansk broderiteknik som uppstod vid lagning med lappar. Den dekorativa tekniken utvecklades med tiden och idag betraktas detta som lyxkonst trots att man bara broderar mönster med tråckelstygn!

Innehåll
Vi arbetar direkt med sömnaden och dess regler efter en kort information och demostration för att därefter kunna ge oss i kast med något mindre eller större arbete .

Upplägg
Det finns en del material för ett mindre arbete på kursen färdigställt så att och vi lätt kan komma igång med sömnaden, lära oss mönsteröverföring och provar på stygnen. Ta med det tyg och plagg som du vill prova tekniken på som tillexempel jeans som är ett plagg som blir fina att laga med Sashiko redan till första dagen.

Förkunskaper
Tekniken passar lika bra för nybörjare som för den mer vana.

Du kommer få meddelande om material från kursledare i god tid innan kursstart.

Du får en kallelse till kursen innan kursstart. Som deltagare i Medborgarskolans kurser har du möjlighet att utnyttja vissa förmåner, läs mer på www.medborgarskolan.se/formaner Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/​

Medborgarskolan Göteborg Haga

Haga Östergata 12, Göteborg