23 Sep 2024
Mån, Lör
Bengt Utterström

Utsjöskepparkursen omfattar allt du behöver känna till för att göra färder med egen båt till Medelhavet eller seglats till Shetland och Skottland eller andra tidvattenområden.

Kursen innehåller tidvattenberäkningar, säkerhetsutrustning, nautiska publikationer, radiotrafik och tips och råd för skeppare och besättning.

Här blir du väl förberedd.

Innehåll

På kursen lär du dig att arbeta med bestickföring, om tidvatten och strömmar och hur det påverkar kurs och fart. Långfärdsbåten och vilken utrustning den bör ha är ett annat viktigt moment liksom elektroniska hjälpmedel, nautiska publikationer, radiokommunikation och in- och utklarering i olika länder.

•    Planering av långfärd
•    Skeppare och besättning
•    Båt och utrustning
•    Tidvatten och tidvattenströmmar
•    Navigering och nautiska hjälpmedel
•    Kommunikation
•    Väderprognoser
•    Dokument och formaliteter
•    Säkerhet och sjömanskap
•    Hälsa och sjukvård

Upplägg

Genomgångar av kursledare under lektionstid, med övningsexempel. Därefter självstudier hemma mellan varje kurstillfälle.

Antal kurstillfällen: 7

1. Mån 23 sept
  2. Mån 30 sept
  3. Mån 7 okt
  4. Lör 12 okt fm
  5. Lör 12 okt em
  6. Mån 14 okt
  7. Mån 21 okt

Examination

Kursen avslutas med en skrivning av en från NFB, Nämnden för båtlivsutbildning, godkänd examinator.

Kostnad för examinationen tillkommer med 650 kr.

Vid godkänt prov och examination får du NFB intyg Utsjöskeppare, se NFB:s hemsidan här.

•    För att examineras i Utsjöskepparintyget måste du ha Kustskepparintyg.
•    Det förväntas att du har kunskaper motsvarande Kustskepparintyg för att gå kursen.

Kursmaterial

Materialet kostar ca 600 kr och inkluderar:

• Boken Utsjöskepparen av Bengt Utterström
  • Övningssjökort 5055
  • Passare
  • Linjal
  • Transportör

Materialet kommer finnas vid kursstart och faktureras i efterhand, ca 600 kr. Du får mer information i din kallelse. Du kan även köpa det på egen hand.

Bengt Utterström. Läroboksförfattare och kursledare i navigation i Medborgarskolan Stockholm. Bengts seglatser utanför de svenska farvattnen har varit i Medelhavet, Nordsjön och Nordatlanten. Färderna har bland annat gått till Shetland, Färöarna, Island och Skottland.

Utvecklingsmöjligheter

När du har tagit förarintyget kan du fortsätta med VHF/SRC eller radarintyget.

Förarintyget ger ofta rabatt på båtförsäkringen hos ditt försäkringsbolag, samt krävs ofta om du skall hyra båt i Sverige eller utomlands. Många båtklubbar kräver nu förarintyg.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur du gör här.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm