Lidingö
2 Sep 2024
Måndagar
Anita Malmius

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Vill du väva färgglatt, klassiskt stilrent, ibland fräckt och experimentellt? Det kan bli dukar, mattor, gardiner, snygga stolsitsar, löpare eller handdukar och mycket mer än så. Vävning både för nybörjare och mer erfarna – ett avkopplande och härligt hantverk.

Grupperna använder hopfällbara Götavävstolar, 60 och 90 cm breda. Du kan ta hem vävstolen mellan gångerna. I kursen ingår bland annat uträkning av vävar, uppsättning, garnberäkning, materiallära, färg och komposition till avslutningar och montering.

Hyra av vävstol 300 kr / termin.

Innehåll

Du som nybörjare får lära dig att sätta upp och väva enkla vävnader, till exempel löpare, kuddar och mattor, i de enklaste teknikerna. Du som vävt innan lär dig nya tekniker. Tillsammans med kursledaren bestämmer du vad som är lämpligt att göra.

Upplägg

Kursledaren går igenom de olika momenten gemensamt och individuellt. Du arbetar med hopfällbara vävstolar, som du kan låna hem och arbeta med mellan sammankomsterna.

Vår kursledare på denna vävkurs, Anita Malmius, har en gedigen erfarenhet av vävning i alla dess former och har undervisat hos oss under många år.

Våra kursledare har många års erfarenhet i ämnet och flera års utbildning inom det textila och konstnärliga området. Kursledarna har arbetat hos oss under lång tid och har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning samt annan pedagogisk utbildning.

Kursmaterial

Ta med papper, penna, sax och måttband. Kostnad för kursmaterial tillkommer. Du kan ta med eget material eller beställa material gemensamt i gruppen. I kurslokalen finns tillgång till inspirationsmaterial som böcker och vävprover.

I gruppen är oftast kursdeltagarna på olika nivå, men det går utmärkt att komma som nybörjare i en pågående grupp.

Vi skickar kallelse/faktura till kursen cirka en vecka före kursstart.

Eventuellt uppehåll för skollov.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur du gör här.

Medborgarskolan Lidingö

Stockholmsvägen 62, Lidingö