Karlstad
26 Sep 2024
Torsdagar
Maj Ståhl

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Denna kurs vänder sig till dig som är intresserad av att fortsätt att lära dig väva i en golvvävstol. Du som gått nybörjarkursen är varmt välkommen. Tillsammans utvecklar vi vår kunskap och erfarenhet genom att ta del av varandras projekt och processer.

Upptäck konsten att väva! Ett gammalt och vackert hantverk som bör tas tillvara på.

Innehåll

I fortsättningskursen kommer du att redan i varpningen sätta ihop färger till en randning som passar det du vill göra, en duk, en kudde, tabletter, en väska eller något annat.

Till första lektionen bör du ta med en rulle cottolin (eller nialin)  i den färg du vill ska dominera ditt alster. Andra färger får du av andra i gruppen.

Tekniken denna kurs: kypert.

Du gör din egen varpfläta och disponerar egen vävstol.

Upplägg

Ledaren går igenom de olika momenten inom vävning. Detta görs både gemensamt och individuellt för att alla ska få bästa möjliga förutsättningar. Kursen går en gång i veckan i åtta veckor (samma dag och tid) och omfattar 4 x 45 min per sammankomst.

Det finns utrymme för dig att väva mellan dina kurstillfällen samt ett par gånger efter kursens slut för att kunna väva färdigt, samt klippa ned din löpare.

Förkunskaper

Du behöver ha gått en nybörjarkurs eller ha med dig de grundläggande kunskaperna i vävning.  Denna kurs riktar sig till dig som har provat att väva tidigare och kan och förstår sig på varpning, förskedning, pådragning, solvning, skedning, framknytning, vävning samt nedklippning, men behöver fortsatt instruktioner av en ledare. Utvecklingen inom vävning är oändlig.

Maj Ståhl har många års erfarenhet inom vävning och med en känsla för hantverket delar hon med sig av ovärderlig kunskap.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Det finns tillgång till inspirationsmaterial i kurslokalen. Du kan också ta med eget material eller beställa material gemensamt tillsammans med gruppen. Hyra för vävstol ingår i kursavgiften.

Kursstart kan komma att ändras och att startdatum är preliminärt. Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.

Vill du delbetala skriv, önskar delbetala i meddelande rutan. Läs mer allmänna villkor.

Vid frågor tveka inte att höra av dig till oss.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Nya vävstugan

Tullhusgatan 14, Karlstad