Kristianstad
29 Maj 2024
Onsdagar
Rebecka Magnusson

Med hjälp av yoga rensar du tankarna och finner balans och harmoni. Rörelserna mjukar upp kroppen och du får ny energi när spänningarna släpper. Du bygger upp styrka, förbättrar din rörlighet, smidighet och balans.

Om kursen
Vinyasayoga består av dynamiska övningar som kopplas samman med andningen. Vi inleder passet med pranayama (andning) och asanas (kroppsställningar) för tydlig kroppsmedvetenhet. Vinyasa bygger på ashtangayogan, skillnaden är att ordningsföljden och ställningarna alltid varierar. Ibland är det ett mjukare flow och ibland mer utmanande och lekfullt. Du praktiserar i ett flöde av kraftfulla positioner från både Ashtangayogan och hathayogan med andning och koncentration i fokus.

För vem
Du bör ha någon form av erfarenhet av yoga sedan tidigare, eller en nyfikenhet på en mer fysisk yoga. Alla kan träna yoga oberoende av ålder och hälsotillstånd eftersom yoga anpassas till den enskilda personen. Du utgår alltid från dina egna förutsättningar.

Kursledaren
Rebecka Magnusson, certifierad yogalärare, godkänd av yogaalliansen 500 RYT. Rebecka har gått yogautbildning i Stockholm och i Rishikesh, Indien (yogans Mecka). Hon har undervisat sedan 2007 på olika orter i Skåne och Blekinge. Yogan är inspirerade och Rebecka vill gärna förmedla dess effekter som ett verktyg att ta med sig livet. Rebecka anordnar också hälsodagar, yogaresor och jobbar med ayurveda, massage och friskvård. Läs gärna mer på hemsidan www.livochlotus.se.

Alla våra kursledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Mjuk/ledig klädsel rekommenderas. Yogamatta finns att låna om du inte har egen. Ta med en varm tröja eller liten filt till avslappningen och gärna en vattenflaska.

- Uppehåll 5 juni.
- En studietimme omfattar 45 minuter.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Ev. rabattorsak anges vid anmälan. Intyg krävs. Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.

Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Använd ditt friskvårdsbidrag hos oss
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Medborgarskolan Danssal Kristianstad

Magasinsgatan 2 - Ingång På Baksidan, Kristianstad