Kristianstad
27 Aug 2024
Tisdagar

Vi fokuserar på biomekanik som gör det möjligt att utöva yoga med minimerad skaderisk och samtidigt systematiskt stärka och mjuka upp kroppen

Om kursen
Viryayoga är en dynamisk yogaform utvecklad tillsammans med naprapat med fokus på biomekanik och filosofi. En yogaform som stärker och mjukar upp kroppen med minimerad skaderisk. Virya betyder på sanskrit "energi" eller "kraft" som du förhoppningsvis ska kunna känna när du yogar men även efter passet. I viryayogan kan du få ökad kroppskännedom så du kan göra din yoga där du befinner dig och utvecklas därifrån. Du kan ha stor nytta av viryayogan även i din vardag, hur du går, står, sitter och rör dig. Håller du på med någon idrott så kan du koppla viryayogan med din idrott och ta nytta av russinen i kakan. Glädje är ett annat ledord, det ska vara kul att yoga och förhoppningsvis ska det kännas glädjefyllt även efter passet.

För vem
Inga förkunskaper krävs.

Kursledaren
Sara Gadd Andersson är utbildad folkhälsopedagog, viryayogalärare, golfinstruktör, friskvård- och idrottsledare, samt MI motiverande samtalsterapeut. Saras intresse för människor och deras beteende har alltid funnits som en röd tråd genom livet. Hon har arbetat som golfinstruktör, yogainstruktör och som hälsopedagog inom hälso- och sjukvården under största delen av sitt vuxna liv. För Sara är det en fantastisk utmaning och möjlighet att få möta människan där den befinner sig och följa den till ett visst mål.

Alla våra kursledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Mjuk/ledig klädsel rekommenderas. Ta med en varm tröja eller filt till avslappningen och gärna en vattenflaska. Yogamatta finns att låna om du inte har egen. Det går bra att hoppa in i kursen även efter kursstart.

- En studietimme omfattar 45 minuter.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.

Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Använd ditt friskvårdsbidrag hos oss
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Medborgarskolan Danssal Kristianstad

Magasinsgatan 2 - Ingång På Baksidan, Kristianstad