Örebro
14 Sep 2024
Dag
Thomas Gunnarsson

Den 14:e September är det dags för nybörjarkurs i graffiti vid Örebro Öppna Graffitivägg. Den inom subkulturen mycket bevandrade kursledaren Thomas OKOK Gunnarsson besöker Örebro för en 6-timmars kurs där deltagarna utmanas att måla sitt eget graffitinamn med spray på vägg. Fokus på kreativitet & våga skapa

Deltagarna värmer upp och utmanas genom enklare skissövningar till att komma igång med bokstavsskissandet snabbt. De får lära sig: graffitins historia, dess syfte, skillnaden mellan graffiti och street-art, vilka de stora utövarna är, vikten av att skaffa sig en egen stil, hur man väljer ett eget graffiti-namn och hur man sedan bygger upp sin egen skiss och målning. Vi arbetar i början av kursen på papper med olika sorters pennor och flyttar sedan i slutet av dagen över till Örebros öppna graffitivägg där pennorna byts ut mot sprayburkar.

• Presentation av graffitins historia och syfte.
  • Genomgång av uppbyggnad av en graffitimålning.
  • Snabba skissövningar.
  • Välja eget graffitinamn och kom på en egen stil.
  • Genomgång av spraytekniker.
  • Måla vägg med spray.
  •  Posera vid din målning och ta ett coolt kort!

Upplägg
Kursen passar deltagare i alla åldrar, men vi rekommenderar kursen för vuxna  eller ungdomar från 13år.
Kursen pågår under sex timmar den 14:e September mellan 10:00-16:00 med en 45 minuters lunchrast i mitten. Inga förkunskaper krävs. Vi kommer befinna oss både inomhus och utomhus. I våra lokaler finns kylskåp och micro, samt närliggande restauranger för köp av lunch. Medborgarskolan bjuder på kaffe och te. Allt material ingår. Klä dig i oömma kläder.

Inga förkunskaper krävs.

Thomas OKOK Gunnarsson arbetar till vardags som konstnär och har ställt ut i bland annat Osaka, Kyoto, Lublin, New York, Paris och Stockholm. Han har aktivt målat graffiti sen 1987 och driver den välbesökta YouTube-kanalen, och dess Instagramkonto TagsAndThrows, där han har dokumenterat graffitins kärna - tags och throw-ups - i över 10 år. Thomas har sedan 2020 vid ett flertal tillfällen agerat kursledare för workshops och konst-kollon på Basis Konstskola, Årsta Skolan, Akers Friskola, Spring Beast Festivalen, Etnografiska Museet, Art Street HBG, Subtopia och Kulturhuset. 2019 visades Thomas graffitidokumentär “Bombing With Zexor” på MoMa i New York.

Gå gärna in på Instagram @OKOKKonstworkshops och @ArtByOKOK för mer info, bilder och film.

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterialet , papper, pennor och sprayfärg ingår i priset ( se materialkostnaden i anmälan)

Kallelse/Faktura
Kallelse/faktura skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart. Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör för att delbetala: Köpvillkor/ allmänna villkor för kurs hos Medborgarskolan | Medborgarskolan

Kursen passar vuxna menäven ungdomar från 13 år är välkomna.
I vår lokal finns kylskåp och micro. Medborgarskolan bjuder på kaffe och te.
Ha kläder efter väder för utedelen av kursen

För kundtjänstärenden ska du kontakta Medborgarskolan via telefon eller mail: hej.mitt@medborgarskolan.se.

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen
Lär mer på Olycksfallsfrskring | Medborgarskolan

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fab.

Fabriksgatan 18, Örebro