Karlstad
4 Sep 2024
Onsdagar
Madelaine Eriksson

Yinyogan är stillsam och mindre dynamisk än den form vi vanligtvis förknippar med yoga (yangyoga). Den är utmanande både i kropp och sinne och en djup sensation skapas. Yinyogan är en fantastisk yogaform som öppnar upp kroppen på ett fantastiskt sätt och därigenom öppnar upp för ytterligare möjligheter.

Innehåll

Yinyogan jobbar med ligament, bindväv och fascia till skillnad från den klassiska yogan- yang- som har fokus på musklerna i sina övningar.
Varje muskel och varje organ omsluts av fascia. Om vi sträcker ut fascian; bindväven kommer du att kunna sträcka ut muskeln.

Vi utför positioner som vi håller mellan 3-5 minuter som är koncentrerade till höfter, rygg och lite ben. Det är då vi kommer åt fascian istället för musklerna. Vi använder kuddar och filtar för att stötta kroppen i de olika positionerna. Behaglig musik spelas i bakgrunden.

Upplägg

Kurs en gång i veckan, samma dag och tid. Eventuella uppehåll på lov bestäms inom gruppen.

Förkunskaper

Alla kan komma men om du har artros i höfter kan det bli lite krångligt eftersom man vanligtvis är mycket begränsad i sin höft. Dock kan vi lösa positionen genom att modifiera eller hitta en annan position.

Madelaine Eriksson, har undervisat yoga för Medborgarskolan sedan 2015 i lite olika former; yin, fysisk yoga, restorative. Hon har utbildat sig och fortsätter utbilda sig inom yogans olika former, andningsövningar, anatomi. Just nu fyller hon på sitt kunskapsområde inom örtmedicin.  "Mycket handlar om hur vi tar hand om kroppen, hjälper den att läka, slappna av, mjukna. Vi är ganska bra idag på att vara aktiva på många olika sätt, jag tycker det är intressant att också lära oss hur vi kan bli mer medvetna i vad som ger oss energi så vi lättare kan hålla fast vid det. Ibland kan det vara rörelse, ibland kan det vara vila. Vi behöver båda för att skapa balans"; säger Madeleine

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Inget kursmaterial behövs. Det finns yogamattor och block på plats, men vill du ha eget så tar du med detta.

Vi reserverar oss för prisändringar.

Det finns inget omklädningsrum så kom gärna ombytt.

Ha gärna på dig ledig klädsel med en topp som inte kasar upp vid upp och nedåtvända rörelser. Ta gärna med en långärmad tröja som kan vara skön att ta på sig vid avslutande avslappning. Tänk också på att inte äta för tätt inpå passet, utan låt det gärna gå runt 2 timmar innan.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Herrhagen

Vasagatan 8, Karlstad