”Att leda ­kurser håller mig i schack”

Christina Josephsson flyttade till ­Kristinehamn 2015 efter att ha bott 25 år i Göteborg. I samband med flytten kände hon att hon ville hitta nya ­utmaningar, varvid Medborgarskolan dök upp som ett högintressant alternativ.

Genom att hålla kurser och utbildningar hittade Christina en ny slags utbildning i att utbilda och lära andra.

– Genom att hålla kurser i foto kan man säga att jag håller mig själv i schack. För att utbilda andra måste jag kunna förenkla, säger Christina som utöver kursledare i Medborgarskolans regi även driver sitt egna företag Stina & Co.

Hon presenterar sig själv som licensierad fotograf vid Svenska fotografers förbund.

– Jag plåtar barn, familjer, högtider som bröllop och en massa annat. Förr handlade porträttfotografering om att kunden kom till studion, så är det inte längre. I dag gör jag 99 av 100 jobb hos kund.

Som kursledare hos Medborgarskolan har Christina som sagt varit verksam ganska många år.

– Det bästa med att hålla utbildningar här är att alla som kommer är så ­intresserade och engagerade. Jag håller flera kurser varje år och det är både för nybörjare och sådana som kanske fotograferat en hel del men som behöver ny inspiration.

Så vad kan man förvänta sig om man går en fotokurs hos Christina?

Förutom att lära känna kameran med all funktionalitet och det verktyg den faktiskt är får alla deltagare efter kunskap och önskemål också göra många praktiska övningar.

– Man har med sin egen utrustning när man kommer hit. Utöver det så handlar den här kursen om glädje, inspiration och att man ska göra något för sin egen skull. Det ska inte vara prestigefyllt, man behöver inte bevisa något och det är inga redovisningar där vi bedömer. Utan hit kommer man för att fylla på med kunskap och energi och såklart för att vi ska ha kul tillsammans!