Att mötas och lära på distans

Idag finns många möjligheter att träffas digitalt. Har du koll på alla verktyg? Här tipsar vi om några vanliga mötesverktyg och om smarta mötesregler för distansträffar.

Vilket verktyg är bäst för att hålla en digital studiecirkel? Det kan bero på olika saker, till exempel vilket ämne som studeras, vilket upplägg som studiecirkeln har och självklart personligt tycke och smak. Det finns många olika mötesverktyg att välja bland, här listar vi några vanliga gratisverktyg och tipsar om hur du kan använda dem.

Tips på digitala mötesverktyg

Zoom – mötesverktyg för videosamtal med möjlighet att dela skärm, chatta och dela dokument med varandra. Om du använder gratisversionen av Zoom bryts samtalet efter 40 minuter. Om mötet ska fortsätta behöver deltagarna koppla upp sig på mötet igen.

Microsoft Teams – mötesverktyg för videosamtal med möjlighet att dela skärm, chatta och dela dokument med varandra.

Skype – mötesverktyg för videosamtal med möjlighet att dela skärm, chatta och dela dokument med varandra.

Facebook – använd Facebooks eget verktyg Messenger för att skapa ett videochattrum.

På Medborgarskolan använder vi även ett verktyg som heter Lifesize. Kontakta oss om du vill ha hjälp med att sätta upp ett eget rum i Lifesize.

Verktyg som får deltagare att delta aktivt

För att digitala möten ska kännas meningsfulla för alla deltagare kan det vara bra att låta deltagarna delta aktivt. Att inte bara sitta passivt och lyssna. Här är några tips på verktyg som aktiverar alla deltagare:

Mentimeter – här kan du skapa egna frågor som deltagarna får ta ställning till. Alla deltagare kan gemensamt skriva in ord och tillsammans skapa så kallade ordmoln som associerar till ett visst ämne. Det är ett inslag som ofta uppskattas i möten, som skapar en känsla av deltagande.

Kahoot – verktyg för att skapa tävlingar eller frågesport. Kan användas för att testa sina kunskaper.

Popplet – lättanvänt verktyg för att göra tankekartor eller så kallade mindmaps.

Trello – ett verktyg för att strukturera och planera ett projekt eller en studiecirkel. I Trello skapar man olika uppgifter som kan struktureras och flyttas allteftersom arbetet flyter på.

Planerade distansmöten blir ofta bäst

Egentligen är detta en regel som gäller alla möten oavsett om de är digitala eller inte. Väl planerade möten med en tydlig agenda har bättre förutsättningar för att bli lyckade. Ofta kan det vara bra att även tidsätta mötets agendapunkter. Till exempel ”vi spånar tillsammans en kvart”. Då blir det lättare för mötesdeltagarna att förstå vad de förväntas bidra med.

distansmöte3.jpg
Folkbildning på distans, deltagare träffas via digitalt mötesverktyg.

Fem tips på smarta mötesregler

Det finns några enkla tips på regler som gör att det digitala mötet blir bättre. Trots allt skiljer det sig att mötas digitalt jämfört med att mötas fysiskt. Tips på regler för digitala möten:

• Stäng av mikrofonen när du inte pratar. Eftersom många sitter med headset går varje litet skrap och bakgrundsljud in i öronen på övriga mötesdeltagare vilket skapar onödiga störningsmoment.
  • Gå igenom tekniken. Ta gärna en del av ert första möte till att gå igenom hur det digitala mötesverktyget fungerar. Låt någon förklara hur man chattar, stänger av mikrofonen, räcker upp handen digitalt m.m.
  • Låt alla komma till tals. Digitala möten skiljer sig från fysiska. Det är inte lika lätt att pejla av stämning, kroppsspråk och andra subtila signaler som sker i möten. Var därför extra noga med att låta alla deltagare prata. Ta gärna en extra ”varvet runt” där alla får möjlighet att säga sitt.
  • Var generös med bekräftelser. Det kan vara svårt att visa bekräftelser i digitala möten. Helt enkelt för att det är svårt att se ansiktsuttryck och kroppsspråk på en liten bild. Var generös med att visa din bekräftelse till andra mötesdeltagare genom att exempelvis göra tummen upp, vifta med händerna (digital applåd) eller använda det digitala verktygets känsloknappar.
  • Håll mötestider. Planerade möten med utsatt start- och sluttid uppskattas av alla mötesdeltagare. Se till att både komma i tid till mötet och att avsluta det på utsatt tid.

Behöver du hjälp med att komma igång?

Vi på Medborgarskolan brinner för just möten och goda samtal. Folkbildning på distans är något vi lärt oss massor om det senaste året. Kontakta oss så hjälper vi dig och din studiecirkel eller förening igång.