Digital närvarorapportering

Medborgarskolans e-tjänst underlättar närvarorapporteringen av studiecirklar, kulturprogram och annan folkbildningsverksamhet som genomförs hos oss. I e-tjänsten rapporteras närvaron digitalt och signeras med hjälp av Bank-ID.

Om e-tjänsten
Folkbildningsrådet, som fördelar statsbidraget till studieförbunden, har beslutat att alla studieförbund från och med 2022 ska använda digital närvarorapportering och signering med Bank-ID.

För att kunna använda e-tjänsten behövs:

1. Behörighet
    Din kontaktperson hos oss ger dig rätt behörighet.
  2. Bank-ID
    Har du inte tillgång till Bank-ID hör av dig till din kontaktperson som kan guida dig hur du kan göra istället.
  3. Internet
    De flesta webbläsare går bra med undantag från internet Explorer som inte är kompatibel tillsammans med e-tjänsten.
  4. Dator, mobiltelefon (smartphone) eller surfplatta

Så här fungerar e-tjänsten
Via mail får du en länk och inloggningsuppgifter till e-tjänsten. Nästa mail du får, är när ett arrangemang finns publicerat till dig. Vid varje sammankomst ska närvaro och frånvaro fyllas i via E-tjänsten. Förutom närvarorapportering är E-tjänsten även ditt anställningskontrakt.

I e-tjänsten kan du som är ledare hos oss registrera närvaro för dig och dina deltagare. Du kan bland annat:

• Hantera närvaro och sammankomster
  • Ha kontakt med deltagare och din kontaktperson på Medborgarskolan

Vill du veta mer?
Mer information finns även på studieförbunden.se

Är du ledare hos oss och önskar mer information är du välkommen att höra av dig till din kontaktperson hos oss. Är du osäker på vem som är din kontaktperson kan du nå oss via länken nedan.