Medborgarskolan <3 Funkisfamiljerna

En värdefull fritid för familjer som har barn med funktionsnedsättning.

Medborgarskolan syd är stolta och glada över vårt samarbete med föreningen Funkisfamiljerna. Funkisfamiljerna startade som en facebookgrupp för att skapa ett nätverk mellan funkisfamiljer genom att träffas och umgås. I takt med att medlemsantalet växte adderades massor av roliga aktiviteter och under våren 2022 har det funnits något att göra nästan varje helg. Ridning, konstkollo, bio och massa annat roligt har stått på schemat.

Jag startade Facebookgruppen för att träffa andra Funkisfamiljer. Trodde att vi skulle bli 4-5 familjer. Nu är vi 300 medlemmar! Tillsammans har vi en ovärderlig kunskap, oändligt mycket erfarenhet och så många bra möjligheter att påverka samhället till att bli lite mer funkisvänligt. Josanna Österlin – gruppen grundare och ordförande för föreningen.

I maj 2022 blev funkisfamiljerna också en förening med syfte att bidra till en värdefull fritid för familjer som har barn med någon form av funktionsnedsättning. Aktiviteter som anordnas av föreningen anpassas till personer med rörelsenedsättningar och NPF-diagnoser i så stor utsträckning som möjligt. Utöver detta ska föreningen också vara ett forum där föräldrar och anhöriga kan diskutera och driva funktionsrättsfrågor tillsammans. Medborgarskolan hjälper föreningen med logistik, samordning och verksamhetsutveckling. Vi tror att folkbildningen är ett viktigt verktyg för att skapa ett samhälle där alla kan vara delaktiga på lika villkor. Vårt samarbete med Funkisfamiljerna ger oss möjlighet att skapa folkbildning i dialog med barn med funktionsnedsättning, deras, syskon, föräldrar och andra familjemedlemmar.

Medlemskap

Är du förälder eller anhörig till ett barn med funktionsnedsättning? Då kan du ansöka om medlemskap i föreningen, helt gratis. Som föreningsmedlem får du information om alla aktiviteter som genomförs och möjlighet att komma med egna förslag.

Anmäl dig till föreningen här!

På gång

Här kan du se aktuella aktiviteter som arrangeras tillsammans med Medborgarskolan.