Guide till bättre onlinemöten

För att undvika att sprida smitta i coronavirustider uppmanar vi på Medborgarskolan våra kurs- och cirkelledare att flytta undervisning och möten till nätet. Att ses och höras online är garanterat smittfritt – men det gäller också att göra mötena så bra som möjligt!

Därför erbjuder vi nu kostnadsfritt en grundläggande kurs i hur du kommunicerar online. Kursen riktar sig främst till dig som är kurs- eller cirkelledare, men är nyttig för alla som ”vill gå genom rutan” och försäkra sig om effektiv rörlig kommunikation online. Kursen handlar främst inte om plattformar och teknik utan om hur du på bästa sätt får ut ditt budskap med hjälp av kropp, röst, rätt förberedelser, miljön runtomkring dig och några enkla tips och hjälpmedel.

Den som guidar dig igenom denna onlinekurs i fem delar är skådespelaren Anette Nääs, som i många år undervisat i scen- och presentationsteknik på Medborgarskolan. I fem filmer (plus inledning och sammanfattning) får du ta del av hennes tips på hur du ska – och inte ska – göra.