Kunskap du har glädje av

Niclas Engelin är inte bara huvudperson i en kampanjfilm för Medborgarskolan. Han är också världskänd hårdrocksgitarrist i Göteborgsbandet In Flames samt We Sell the Dead, Drömriket och Engel. Några av sina första stapplande steg i musiklivet tog han faktiskt med hjälp av ett studieförbund.

Hej Niclas! Hur kom det sig att du började spela gitarr?

– Jag är uppvuxen i Röda Briljant i Tynnered i Göteborg, ett rätt tufft område där det var bäst att ha en vettig fritidssysselsättning för att inte hamna snett. Jag är sladdis med fyra äldre systrar och fick hänga med dem och deras killkompisar. Det var fotboll, musik och föreningsliv som gällde, så mina föräldrar behövde aldrig oroa sig för mig. När jag var ungefär tio år gammal hängde jag med till Fryshuset i Majorna och började spela hårdrock. Sedan gick jag en kurs – farsan tyckte att jag behövde lära mig grunderna ordentligt – och så har jag suttit och nött och övat för att forma mitt eget spel, det som gör att mina riff går att känna igen direkt.

När bestämde du dig för att satsa helhjärtat på musiken?

– I början på 2000-talet jobbade jag som målare, men allt jag kunde tänka på var turnerande. Jag blev så himla tankspridd på jobbet att jag tapetserade uppochner och i fel rum i en lägenhet. Hyresgästen blev asförbannad och chefen insåg att det var bäst att ge mig ledigt för att kunna spela på heltid. I dag spelar jag med In Flames, We Sell the Dead, Engel och Drömriket. I och med corona är mycket inställt så jag skriver musik till andra artister och till mig själv och har tid att finslipa detaljerna i studion. Vem vet, det kanske blir en soloplatta?

In Flames turnerar i vanliga fall över hela världen, har satt Göteborg på kartan som en av världens främsta death metal-städer och är en del av det som kallas det svenska musikundret. Hur känns det?

– Det låter ju galet när du säger det ... men det är inget jag tänker på. För mig handlar det om att prestera och leverera, vara hungrig och tillföra något. Jag älskar när det är brötigt och smäller på och hoppas förstås att vi ska kunna ge oss ut och turnera snart igen. Jag har svårt för att gå på halvfart. Vi har kört lite livestreams och hade en inofficiell spelning i somras i Höganäs för 17 bilar och en hund, men det är ju inte riktigt som det brukar vara.

Är du en sån som alltid har med sig gitarren och sjunger och spelar vid alla tillfällen, som i filmen?

– Nä, sanningen är att jag faktiskt inte kan sjunga alls. I bland kan jag bli lite avis på de som bara halar fram en gitarr och och får i gång en fest. Har jag med mig gitarr på en fest så slutar det alltid med att jag sitter och spelar sånt som ingen känner till. På senaste semestern tog jag med min bärbara vinylspelare i stället. Det är riktigt kul!

Vad betyder folkbildning för dig?

– Folkbildning står för vi:et, att göra saker tillsammans och på det sättet bli en bra medmänniska som känner empati och hjälper andra. Tack vare Mats och Magnus Törnqvist, som var några av dem som tog med mig på allt när jag var liten, fick jag känna mig delaktig. För min del blev det hårdrock, innebandy och fotboll. Men det spelar ju ingen roll vilket intresse du har; den som är med i en förening eller går en kurs blir en del av något större.

Text: Sofia Eriksson | Foto: John Areblad

Fakta om Niclas

Ålder: 47

Är: Musiker, gitarrist och låtskrivare i olika bandkonstellationer inom hårdrock och melodisk deathmetal som In Flames, Dödsriket, We Sell the Dead och egna bandet Engel.

Bor: I Nödinge med fru och två barn.

Aktuell: Som huvudperson i Medborgarskolan Västs kampanjfilm.

Se kampanjfilmen (10 sek)

Gå till videon på Youtube.com