Skänker sitt arvode till förmån för de behövande i Ukraina

Kerstin Lionell brinner för att dansa och håller kurser på Medborgarskolan i vår. När kriget i Ukraina bröt ut bestämde hon sig tidigt för att engagera sig. - Jag tänkte att det vore bra sak att skänka mitt arvode från Medborgarskolan till förmån för Ukraina.

- Ända sedan kriget bröt ut i Ukraina har jag känt att jag vill göra något, bidra med något för att hjälpa. Min närmaste vän är från Ukraina och därför känns det extra nära och påtagligt. Jag har skänkt kläder, saker och pengar till olika insamlingar och funderat på vad jag kan göra mer. När jag har sett att dansskolor m fl anordnat kurser och föreställningar med mera, till förmån för Ukraina, tänkte jag att det vore en bra sak att skänka mitt arvode från Medborgarskolan till förmån för Ukraina.

Till vardags arbetar Kerstin som folkbokföringshandläggare på Skatteverket i Eskilstuna och bor tillsammans med sin man och yngste sonen i Åkers Styckebruk. Förutom att tillbringa mycket tid med familjen tar dansen mycket plats på fritiden. Kärleken till dansen kom tidigt i hennes liv.

-Jag har dansat hela mitt liv mer eller mindre. Jag har baletten i grunden, men dansat både jazzdans, jitterbugg och karaktärsdans m m. På senare år har jag fastnat för den orientaliska dansen och flamenco. Den orientaliska dansen gillar jag för de mjuka, graciösa och kvinnliga rörelserna och flamencon för elegansen och dramatiken. Så på fritiden dansar jag, det är både egen dansträning och kurser via Medborgarskolan. Ibland uppträder jag i olika sammanhang, berättar Kerstin.

Orientalisk dans är Kerstins huvudämne, men hon lär även ut flamenco. Alla kan vara med och dansa, oavsett förkunskaper.

IMG_20220330_120107

- På onsdagar har jag kurs i orientalisk dans på Medborgarskolan i Eskilstuna. Där lär jag ut grunderna med olika höftrörelser, armrörelser, stegkombinationer, med mera. Vi dansar även med till exempel slöjor och käppar. Jag brukar också lära ut en liten koreografi med de steg och rörelser vi gått igenom.

Någon eller några gånger per termin brukar jag ha helgkurser i flamenco.

Det är i spegelsalen i Eskilstuna som Kerstin lär ut dans. En stor, ljus lokal med ån och kyrkan utanför fönsterna.

- Det är verkligen jättekul att vara kursledare och att få dela med sig av sina kunskaper, säger kerstin och fortsätter:

- Det var min dåvarande danslärare Irene Karlbom Häll som fick mig att bli kursledare, hon frågade om jag ville ta över några nybörjarkurser. Så på den vägen är det, och det är jag väldigt glad över.

- Jag brinner ju för dansen och vet hur mycket glädje, gemenskap och hälsa för både kropp och själ, som den för med sig. Man får kliva in i en annan värld och släppa allt annat för en stund. Och det kanske behövs extra mycket just nu, avslutar Kerstin.

På gång: Den 10 april kan du dansa med Kerstin, då är det dags för workshop i Sevillanas (flamenco). Och pengarna för att Kerstin delar med sig av sin kunskap går till de behövande i Ukraina.

kerstin_bild