Språkbada för ett gladare liv

Språk gör oss gladare, socialare och smartare. Det berikar oss med kultur, vänner, kärlek och upplevelser. Det hjälper oss att samarbeta och uttrycka våra känslor och aktiverar dessutom vår hjärna. Det menar språkforskaren Karin Milles som studerat kinesiska sedan gymnasiet.

Från smittspridning till språkspridning. Precis som coronaviruset hoppat från människa till människa, från en kontinent till en annan, sprids även språk genom möten och resor. Fast med den väldigt stora skillnaden att det tillför våra liv ett större värde.

– Vi kan tänka på språket som en bakterie som vi behöver för att må bra. Precis som vår tarmflora består av en mångfald av goda bakterier, finns språkbacillen i våra hjärnor för att få oss att tänka och kommunicera bättre, säger Karin Milles.

Hon är språkforskare på Institutionen för kultur och lärande, vid Södertörns högskola, och har under pandemin spenderat mycket tid framför datorn för att fördjupa sina språkkunskaper.

– Det går verkligen att bada i språk på nätet och det viktigaste för att lära sig ett nytt språk är att känna lust och att ha roligt, säger hon.

turister_seniorer.png

Slow travelling

I tider som präglas av både pandemi- och klimatkris påverkas också vårt resande till andra länder. Men har det förändrat svenskarnas intresse för att lära sig ett nytt språk?

– Nej, jag tror snarare att intresset kommer att öka framöver när weekendresor till Paris ersätts med ”slow travelling”. Vi kommer istället att göra långresor, vilket ökar behovet av språkkunskaper.

Asiatisk trend

När Karin Milles började läsa kinesiska på 80-talet sågs det som exotiskt. Men efter tyska, franska och spanska ser hon nu en ny ostasiatisk trend bland unga människor som inspirerats av populärkulturen. Under hösten utsågs exempelvis koreanska ”Squid Game” till Netflix mest sedda serie någonsin.

– De asiatiska språken kommer stort och jag tror att allt fler kommer att vilja lära sig japanska, kinesiska, thailändska och koreanska framöver, säger hon.

asien_mat_shutterstock_1408198757 (1).jpg

Lär dig språk hos Medborgarskolan!

Internationella språk, teckenspråk, skrivarkurser och tolkutbildningar. Vi erbjuder ett brett utbud av språkkurser. Medborgarskolan arrangerar också kostnadsfria studiecirklar i svenska för asylsökanden.