Stärk ditt CV för större trygghet

Patricia Strandberg är en av alla svenskar som förlorat sitt jobb under pandemin. För att möta arbetsmarknadens nya krav har hon kompetensutvecklat sig själv med hjälp av Medborgarskolans kurser. Nu har hon uppdaterat sin kunskap för ett starkare CV, vilket också gett ökad motivation och en större trygghet i jobbsökandet.

Patricia Strandberg är 58 år och har de senaste 15 åren arbetat som fakturahanterare på transportföretaget Scania. Hon har tidigare jobbat som konsult och är universitetsutbildad inom företagsekonomi i både Sverige och hemlandet Peru.

– I min ålder är det tufft att konkurrera med nyexaminerade ungdomar och arbetsgivarna vill ha färsk kunskap i helt nya program. Man ska kunna allt och vara en supermänniska. Så jag kände att jag var tvungen att vidareutbilda mig, säger hon.

Distanskurser - perfekt lösning

Under pandemin har Medborgarskolans distanskurser varit den självklara utbildningsformen för Patricia och hon har slutfört tre kurser: Fortnox bokföring, Bokföring fördjupning och Visma löneadministration.

– Det har varit perfekt och hjälpt mig jättemycket. Kurserna har varit lättillgängliga och praktiska. Jag har också haft en närvarande lärare som återkopplat när jag haft frågor, säger hon.

Stolt och motiverad

Nu är framtidsdrömmen att få ett arbete på en redovisningsbyrå eller att starta ett eget företag. Och med ny kunskap känner Patricia sig mer motiverad och trygg i kontakten med arbetsgivare.

– Det är tråkigt att söka jobb och få nej hela tiden. Därför måste man utnyttja tiden och utbilda sig. Nu känner jag mig stolt när jag blir kallad på en intervju och sannolikheten är större att jag kommer få ett jobb.