Leda studiecirklar för asylsökande

Vill du engagera dig? Du kan göra en insats genom att leda studiecirklar för asylsökande. Vi lägger störst fokus på undervisning i svenska och samhällskunskap, men vi ordnar även studiecirklar för att bidra till personlig utveckling och kunskap om det svenska samhället.

Exempel på verksamhet:

• Svenska
  • Samhällsorientering
  • Språkkafé
  • Mentorskap med stöd av före detta nyanlända
  • Snickeri, slöjd och annat hantverk
  • Konst, sång, musik

All vår verksamhet utgår från individens förutsättningar och behov. Undervisningen anpassas både efter personer med inlärningshinder och efter studievana personer. För dem erbjuder vi undervisning i snabbare takt.

Uppdraget

Du avgör själv hur stor din arbetsinsats blir, men det är viktigt att du har möjlighet att engagera dig under en längre tid.

Ledarutbildning

Genom vår ledarutbildning får du bland annat kunskap om Medborgarskolan, vår värdegrund och folkbildningspedagogik samt genomgång av studiematerial.

Vi söker dig som

• har pedagogisk erfarenhet (till exempel som studiecirkelledare)
  • har vana av att möta människor med olika erfarenheter och bakgrund
  • har lätt för att samarbeta med andra
  • är lyhörd och uppmärksam på dina medmänniskors behov och reaktioner
  • är flexibel men också har förmåga att sätta gränser

Intresserad? Kontakta Medborgarskolan på din ort.