Svenskarnas populäraste ämne

Spanska toppar listan, därefter engelska och franska. När svenskarna vill lära sig något nytt är det språk som är det överlägset populäraste kursämnet. I vår kan du välja mellan 22 olika språk men också teckenspråk, skrivarkurser, tolkutbildning och svenska för nyanlända.

Språk är ämnet som aldrig blir inaktuellt. Under fem år har Studieförbunden genomfört en opinionsundersökning tillsammans med Novus för att undersöka bildningstrender hos svenskarna och språk har under de senaste tre åren toppat listan.

Genom att lära dig ett nytt språk vidgar du din världsbild och förståelsen för andra människor, du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden och kan arbeta och studera utomlands. Du får vänner över nationsgränser och skapar nya nätverk. Inte minst så växer du som människa.

Vårens språknyheter
På Medborgarskolan är vi även glada för att våra språklärare är populära och rankas högt i våra utvärderingar. Möt dem bland vårens språknyheter som indonesiska, serbiska och azerbajdzjanska. Eller varför inte kombinera språk med sång i vår spanskakör ”Viva la vida”!

Vi arrangerar även språkcirklar på olika sätt. Exempelvis svenska för asylsökande med inriktning på matlagning, datorkunskap, entreprenörskap, hälsa & motion, samhällsinformation och arbetsmarknadskunskap. Inför 2020 storsatsar Medborgarskolan också på olika fördjupningskurser för verksamma tolkar.

– Att vara tolk kräver ett genuint språkintresse och är ett livslångt lärande. Både modersmål och källspråk måste hela tiden uppdateras och man måste hänga med i ländernas samhällsutveckling, säger Renée Andersson, verksamhetsansvarig för tolkutbildningen.