Tjusningen med folkbildning - dela med sig av kunskap

Sandra Gidlöf är kursledaren med många strängar på sin lyra. Hon har sjungit i TV4s Nyhetsmorgon och undervisar i den speciella sångtekniken kulning samt i barndans på Medborgarskolan.

Vad är det bästa med att vara kursledare på Medborgarskolan?

Det är att få dela med sig av sin kunskap och sprida det man själv tycker är berikande i livet!

Hur är du som kursledare?

Jag skulle beskriva mig som flexibel, pedagogisk och tillmötesgående. Inom musik, dans och sång är det viktigt att vara lyhörd för deltagarnas förväntningar och ha roligt tillsammans!

Berätta om din kurs och dina ämnesområden, vad får man lära sig och vad har du för upplägg?

Jag håller kurser i kulning, enskild sång och barndans. I kulning lär jag ut grunderna. Det handlar om att använda sin röst i ett slags roputtryck som är mycket frigörande och som idag används både inom konsert och underhållning, men också som friskvård. I kursen i enskilt sång jobbar vi tillsammans med sångrösten. Jag utgår alltid från vad deltagaren vill lära sig och utveckla. Barndans handlar om glädjen att få röra på sig till musik tillsammans med andra - ren glädje!

Vad betyder folkbildning för dig?

Folkbildning är något otroligt häftigt! Alla kan något som någon annan önskar få mer kunskap kring, och det är just det som är tjusningen med folkbildning.

Har du något specifikt minne från någon kurs/tillfälle på Medborgarskolan?

Det är en fantastisk känsla att höra från deltagare att de utvecklats och tycker att det har varit roligt att gå kursen. Det är det allra bästa betyg man kan få som kursledare!

Vad skulle du säga till andra som funderar att gå en kurs eller funderar på att bli kursledare?

Gör det! Det är otroligt berikande att utmana sig till något nytt eller gå en kurs i något du kanske tänkt på länge. Och om du har ett stort intresse för något och funderar på att bli kursledare, bara gör det. Det finns människor som vill lära sig det just du kan.