Vaccinera dig med kultur

Stressreducerande, ångestdämpande och motivationshöjande. Kulturupplevelser är en riktig mirakelkur för vårt välmående och utvecklar även vår empatiska förmåga. I kristider är kultur extra viktigt för att hålla humöret uppe och skapa gemenskap. Det menar Gunnar Bjursell, professor vid Karolinska Institutet.

Växande forskningsområde

Gunnar Bjursell är en av Sveriges ledande experter på området och har länge forskat om gener och folksjukdomar. Sedan 2010 driver han det nationella projektet ”Den kulturella hjärnan” med fokus på kultur, hjärna, lärande och hälsa. Ett växande forskningsområde, både i Sverige och internationellt.

– Jag har alltid haft ett stort kulturintresse och är nyfiken på vad som händer i hjärnan när vi tar del av kultur. Genom att förankra mitt intresse i forskning vill jag påverka bilden av kultur och bemöta kritiska röster. En viktig del av mitt arbete är också att se till att forskningen tillämpas i samhället.

Varför påverkas vår hälsa av kultur?

– Kultur talar till våra sinnen och spänner över hela livet - från vaggan till graven. Det finns många goda exempel på hur dans, musik, sång och teckning förbättrar inlärning och sociala relationer i skolan. Men också hur musik kan vara stressreducerande vid alzheimer och depression. Läsning påverkar exempelvis vår inlevelse och empatiska förmåga.

21818227-young-musician-teaches-female-student-to-play-the-guitar---3000x1500-compressor.jpg

Kultur under coronakrisen

Kulturens tröstande kraft har kanske blivit extra påtaglig under corona. Samtidigt har kulturutövarna fått det tuffare än någonsin. Enligt Gunnar Bjursell är kulturens roll avgörande i kriser och det är framförallt barn i utanförskapsområden som behöver den som mest.

– Kultur håller samman gruppen och håller humöret uppe. Den har en läkande effekt vid oro och obehag. När kommuner har dålig ekonomi är det dock kulturen som ryker först. Men det är oerhört viktigt att den kommer alla till gagn, säger han.

Sugen på kulturupplevelser?

Hos Medborgarskolan hittar du ett brett utbud av kurser inom konst, hantverk, dans, musik, sång och skrivande. Flera av kurserna ges på distans – där det passar dig!