En grupp med människor står i en yogapositon

På en kurs i ashtangayoga lär du dig andningsteknik och hur du göra olika yogaställningar (asanas). Ashtangayoga innehåller både stående och sittande positioner.

Ashtangayoga

På en kurs i ashtangayoga lär du dig andningsteknik och hur du göra olika yogaställningar (asanas). Ashtangayoga innehåller både stående och sittande positioner.

På en kurs i Ashtangayoga får du lära dig andningsteknik och olika former av fysiska positioner (asanas). Ashtangayoga är en dynamisk form av yoga. Du utför en serie fasta yogaställningar i ett flöde som är synkroniserade med en speciell andningsteknik (ujjayi). Ställningarna inkluderar både stående och sittande positioner. Vid varje yogapass inleder du alltid med en sekvens av rörelser som heter Solhälsning. Därefter följer stående positioner och ett antal serier av övningar. Dessa övningar utförs i samma ordning vid varje yogatillfälle. Ett pass avslutas alltid med en meditativ avslappningsövning.

Utförandet av positionerna som ingår i Ashtangayoga kan ses som en meditation i rörelse. Genom dessa stärker, sträcker och balanserar du din kropp. Således är Ashtangayoga mer än bara en fysisk praktik eftersom du även får lära dig andning, koncentration och medveten närvaro.

Hälsofrämjande

Ashtanga är den mest fysiska formen av yoga. Eftersom positionerna sker i ett flöde är de lite mer utmanande. I och med att du använder en speciell andningsteknik i Ashtangayoga blir hälsoeffekten dessutom större. I sanskrit kallas rörelser synkroniserade med andningen för vinyasas. Dessa utförs tillsammans med kroppslås (bandhas), det vill säga ett sätt att genom muskelspänningar låsa energier i kroppen. Resultatet av rörelserna, andningstekniken och låsningarna är att du svettas mer. Det gör dig mer flexibel och hjälper din kropp att rensa ut gifter och slaggprodukter. Med regelbunden träning blir du också vig, stark och får god kondition.

Ashtangayogans ursprung

Sri Krishna Pattabhi Jois (kallad Guruji av sina elever) utvecklade Ashtangayogan i sin nuvarande form. Han var elev till Krischnamacharya. Denne är av många sedd som den moderna yogans grundare. Gujuri började praktisera Ashtangayoga när han var 12 år. Han undervisade vid sanskrituniversitet i Mysore under 35 års tid. I slutet av 60-talet kom han i kontakt med en belgare som skrev en bok om yogaformen. Det ledde till att västerlänningar började vallfärda till Mysore i syfte att utöva Ashtangayoga.

Olika namn

Egentligen är ashtanga mer än fysiska rörelser, andningsteknik, kroppslås och meditation. Den korrekta benämningen på utförandet av dessa övningar är Ashtanga vinyasa yoga. Det beror på att Ashtangayoga innehåller åtta delar där de fysiska övningarna bara är en del. Det flesta yogautbildningar använder dock begreppet Ashtangayoga när de enbart syftar på de fysiska övningarna.

Mysore är ett annat begrepp som yogaskolor använder. Det syftar på den traditionella undervisningsteknik som Gujuri utvecklade i staden Mysore i södra Indien. Flera yogautbildningar erbjuder så kallade Mysoreklasser parallellt med kursen i Ashtangayoga.

Kursutbud

Medborgarskolan erbjuder kurser i Ashtangayoga på flera platser i landet för nybörjare och personer som är nyfikna på yoga. Dessutom finns det kurser som är anpassade till specifika målgrupper och kurser där fokus ligger på särskilda moment i yogaformen. Kurserna ges under terminstid på kvällstid på vardagar och dagtid på helger. Medborgarskolan erbjuder också intensiva sommarkurser och enskilda workshops.

Ashtangayoga för nybörjare

På kurser i Ashtangayoga för nybörjare får du en kort introduktion till filosofin bakom yogan och du lär dig gradvis Solhälsningen, stående positioner och en del av Ashtangayogans första serie. Fokus ligger på att lära sig synkronisera andning och rörelser (vinyasa krama), få kunskap om energilås i kroppen (bandhas) och fokus för ögonen (drishti). Du får också lära dig hur du ska träna och röra dig på ett säkert sätt så att du kan bygga upp kroppen och undvika skador

Specialkurser i Ashtangayoga

Det finns specialkurser och workshops riktade mot specifika målgrupper samt workshop i Ashtangayoga.

Medborgarskolans kursledare

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Utrustning

På vissa kurser finns det yogamattor att låna, men oftast tar du med din egen yogamatta. Det är en fördel om du är klädd i mjuka och lediga plagg som det är lätt att röra sig i utan att fastna. Ta också med en varm tröja eller filt till avslappningsövningen och gärna en vattenflaska.

Anmälan och betalning

För vissa av kurser finns det möjlighet att få studentrabatt för heltidsstuderande. Om du är arbetstagare godkänner skatteverket att du använder det friskvårdsbidrag som din arbetsgivare bistår med, för att betala dina ashtangayoga kurser. Du anmäler dig till kurs i ashtangayoga direkt på Medborgarskolans hemsida.

Vårt utbud inom Ashtangayoga

Din sökning"" visar resultat i

Sortera på:

RelevansA-ÖStartdatumPris

Hoppsan!

Din filtrering gav inte några träffar, vänligen justera din filtrering.

Ämnen inom yoga

Utforska ett ämnesområde