”Alla hittar något som de gillar med keramik”

Efter att ha varit mammaledig ville Amalie Hissan göra något konstnärligt. Keramiken blev snabbt en passion som ledde till att hon numer håller egna kurser hos Medborgarskolan.

Det började med en kvällskurs i keramik för sex år sedan. Amalie som tidigare jobbat mest vid datorer med HR och administration hade under föräldraledigheten börjat längta efter att får göra något konstnärligt. Trots att hon inte tidigare inte ägnat sig åt någon särskild skapande verksamhet.

– Ingen i familjen håller på med konst och det var helt utanför min värld

Ett provtillfälle på tre timmar ledde till en terminskurs om åtta gånger. Sedan gick hon kurs privat hos en bekant som hade en liten keramikstudio i källaren.

– Där kunde vi dreja, bygga och glasera. Hon hade en egen ugn, så att vi kunde lära oss det mesta, säger Amalie.

"En ny värld öppnades upp för mig"

Det var också där som Amalie insåg omfattningen på keramikens värld.

– Många tror det är lite lera och lite glasyr. Men det är mycket tekniker och metoder, glasyren är en egen liten värld i sig. Det finns tusentals olika. Jag fick lära mig på rätt basic nivå och en ny värld öppnades upp för mig, säger Amalie.

Efter att ha gått kurser sökte sig Amalie till en verkstad där hon fick en egen plats. Med de nya kunskaperna hade hon snart ett rejält lager av egenproducerade keramikalster och bestämde sig för att sälja en del.

– Syftet var inte att sälja från början men det blir så när man skapar, skapar, skapar. Man måste bli av med det till slut, jag hade så mycket av allt.

Sålde sina alster

Amalie började att sälja på marknader, via sociala medier och i sitt sociala nätverk.

– Ibland var det nån som hörde av sig till mig eller jag som hörde av mig till någon.

För Amalie var det också viktigt att veta vad hennes målgrupp eftersökte för produkter.

– Jag ville möta människor, min målgrupp. Det är så jag utvecklas. Den typen keramik som jag skapar passar mer för unga. Det är sånt som jag själv tycker om.

Vad vill folk ha?
– Ljusstakar. Och en bra mugg med öra, det gillar folk.

Vad funkar inte?

– Små skålar går inte alls som jag trodde men det gör större skålar.

Hennes egna alster är relativt avskalade i neutrala färger.

– Jag använder mest naturliga och jordnära färger. Om jag slår till med en färg blir det lite blått eller grönt. Jag är inte så mycket för galna saker. Hade ett tag när jag gjorde franska smörfat. Jag gör nåt simpelt men visuellt snyggt och användbart.

"När man tycker det är kul så kommer det naturligt"

Hon har varit ledare för sina egna kurser på Medborgarskolan sedan september. Den gruppen som hon har nu är en nybörjarkurs med åtta deltagare.

–  Med en ny grupp är det mycket frågor och funderingar, säger Amalie. Många provar och kanske kommer på att just drejning vid en drejskiva inte är för dem. Då kanske de sätter sig vid bordet och bygger och kavlar istället. Alla hittar något som de gillar med keramik.

För de allra flesta verkar keramiken vara en hobby man inte vill sluta med.

–  Jag har ett gäng som är tillbaka, som gått förra terminen och ville fortsätta. Det är jättekul.

Att går från att själv vara deltagare till att börja som ledare var ingen konst, tycker hon.

–  Det var lite läskigt men jag kände mig relativt säker i det. Man ger sig ut på djupt vatten. Jag tyckte det var så roligt och när man tycker det är kul så kommer det naturligt.

Utöver keramiken är hon student på Malmö universitet där hon läser etnicitet och kultur, förhoppningen är att kunna läsa journalistik i höst.

–  Jag har haft en period när jag bara försökte försörja mig på keramik. Men sen kom jag på att jag ville studera och ha keramiken på sidan om. Studera, göra keramik och vara mamma.

Keramikledaren Amalie Hissan hjälper en deltagare.

Keramikledaren Amalie Hissan.