Anders fick drömjobbet på veterinärkliniken

När är det min tur att ha tur? Den frågan ställde sig Anders Storm under flera år som arbetssökande. I början av sommaren kom den dagen äntligen – med hjälp av Medborgarskolan.

Text SOFIA ERIKSSON | Foto/film JOHN AREBLAD

Det enda Anders Storm, 44, visste om jobbet han fick tips om var att det var i Falköping, att han hade alla kvalifikationer som krävdes och att det var ett extra plus om man gillade djur.

– Det gick fort. Jag sökte, och sen fick jag mejl efter bara några dagar med frågan om jag ville komma på intervju på Falköpings veterinärklinik nästa dag.

Och äntligen gick det vägen. Han fick jobbet som receptionist, och tre års arbetslöshet var över.

Motiverad trots motgångar

– Det var en stor lycka och glädje. Den som har sökt jobb i många år och fått nej vet att det är lätt att ge upp. Men när det kändes kämpigt peppade Aldin mig, säger han.

Aldin, det är Aldin Mešić, Anders Storms coach på Medborgarskolan i Lidköping. De kom i kontakt när Anders via jobb- och utvecklingsgarantin valde Medborgarskolan som aktör.

– När vi träffades första gången märkte jag genast att Anders är en person med stor social kompetens och som kämpat hårt för att hitta ett jobb – men tyvärr också haft en del motgångar, säger Aldin.

En av Aldins styrkor som coach är ett stort kontaktnät där han kunde hitta både utannonserade och dolda jobb för Anders att söka. Tillsammans arbetade de också med att på olika sätt hålla Anders motivation uppe, trots motgångar.

– Vi har pratat mycket om att utvecklas personligen och dra lärdomar av intervjuerna han varit på, även om det blivit ett nej. Till exempel vad han kunde förbättra och ta med sig till nästa intervju, säger Aldin.

Intresse för djur

Anders har tidigare jobbat på Arla och därefter läst upp sina betyg i engelska, historia, matte, samhällskunskap på Campus Västra Skaraborg i Lidköping, så att jobba på veterinärklinik var något helt nytt för honom. Men otroligt lärorikt och inspirerande, tycker han.

– Det bästa med jobbet är att det är varierat. Jag gör allt från att ta hand om kunder och patienter till att rycka in och assistera inför undersökning. Det är intressant och spännande, säger han.

Anders chef, Marwan Aljubouri, är också nöjd. Han öppnade kliniken 1 juli och var glad att han så snabbt kunde hitta kvalificerad personal.

– Det märktes direkt att Anders hade ett stort djurintresse, vilket är viktigt här. Han har också ansvar för bokningar och försäljning av foder, säger han.

Jobbet är en provanställning, men Anders hoppas att det blir förlängt.

– Jag har alltid fått höra att jag är en person som inte ger upp, så jag har hela tiden tänkt att förr eller senare får jag min chans. Och det har jag fått nu.

Glad för Aldins stöd

Han är också väldigt glad att det var just Aldin han blev coachad av och har uppskattat att han tagit sig tid att lyssna, både på det som Anders tyckt varit jobbigt och hans tankar om framtiden. Aldin å sin sida menar att det är något man kan förvänta sig av alla som jobbar på Medborgarskolan eftersom coacherna alltid jobbar med hjärtat och sätter individen i centrum. Då blir det rätt till slut.

– Jag brukar säga att det kanske är ödet att man behöver vänta ett litet tag på jobbet man till slut får. Och jag tror att Anders tycker att det här jobbet var värt all väntan.

Se filmen

Gå till videon på Youtube.com