Finalist i Droppen: Mandy Rich

Mandy Rich har skrivit sitt namn i den svenska musikhistorien, inte bara som en begåvad rappare utan också som "Sveriges första transsexuella rapperska" och har sen synts till runtom i landet på flertalet festivaler och klubbar.

Som barn kände Mandy att hon inte riktigt passade in. Det var först vid 22 års ålder som termen ”trans” korsade hennes väg när hon sökte svar på nätet. Det kändes rätt, men också överväldigande. Trots att upptäckten var en lättnad, kände hon initialt att det var en hemlighet hon skulle bära med sig för alltid.

Men istället för att känna en form av lättnad var hennes första reaktion att det här kan jag aldrig berätta för någon. ”Det här får bli min hemlighet tills jag dör”. Men med tiden, när depressioner och panikångest blev en alltför tung börda, bestämde hon sig vid 30 års ålder för att vara sann mot sig själv. Resten är historia.

Du är nominerad till Demokratipriset Droppen. Varför tror du att du blivit nominerad?

-Jag vet helt ärligt inte. Men kanske på grund av mitt långvariga engagemang sedan jag startade 2017. Musiken blev mitt sätt att berätta vem jag är och vart jag kommer ifrån. Förhoppningen har hela tiden varit att sprida budskapet om allas lika värde och att jag en dag skulle bli älskad som den kvinna jag är. Konkurrensen i musikbranschen har varit tuff och även där har jag brottats med att försöka skapa en mer jämställd musikscen.

Vad är demokrati för dig och hur bidrar du till demokrati?

- Demokrati för mig är friheten att få uttrycka sig och kunna påverka sin egen framtid. Det handlar om att värna om varje människas röst och att skapa lagar som skyddar våra rättigheter och varje individ trots våra olika åsikter och perspektiv.

-Jag bidrar genom att berätta min historia och dela mina erfarenheter. Jag åker runt och pratar på skolor och företag om min resa som transkvinna och om min kamp inom musikbranschen. Jag lyfter vilka svårigheter jag har stött på och hur jag har övervunnit dem. Jag vill samtidigt öka förståelsen för transpersoners liv och samtidigt inspirera andra att följa sina drömmar. Det är mitt sätt att vara en röst för förändring och inkludering.

Var kommer ditt samhällsengagemang ifrån?

-Egen överlevnad?

Mitt samhällsengagemang kommer från att alltid behöva förklara eller försvara den jag är. För vad är annars alternativet? Att lägga sig ner och dö? Det är först efter att jag sett responsen på min musik och vad det betytt för andra som hoppet tänts. Jag vill tro att vi kan skapa en mer kärleksfull och förstående värld för kommande generationer. Det är en kamp som är daglig och jag påminns ständigt om varför och hur utsatta vi hbtq+-personer är.

Varför tycker du att man ska rösta på dig?

-Rösta på mig om ni också tycker det är viktigt att alla får vara sig själva och älska vem de vill. Genom att stödja mig, stödjer du också vår viktiga kamp för ökad förståelse och rättvisa. Din röst är ett steg mot en mer inkluderande och jämlik värld.

Vad har du för tips till andra som vill engagera sig i samhällsfrågor?

-Ta reda på vad ditt hjärta brinner för och sätt dig in i de frågor som berör din kamp. För det är genom kunskap och utbildning som vi kan påverka vår samhällsinriktning. Sen diskutera med vänner och familj eller kanske hitta andra forum som brinner för samma typ av frågor. Det kanske även finns organisationer du kan gå med i för ju fler ni är desto starkare blir eran röst. För alla kan vi göra något och det börjar med att så ett frö!

Varför är det viktigt att skapa ett inkluderande samhälle?

-För det första minskar vi risken för orättvisor och diskriminering. Det betyder att alla människor oavsett deras bakgrund, kön, sexuell läggning, eller andra faktorer har samma möjligheter. För det värsta jag vet är när minoritetsgrupper särbehandlas och inte tas på allvar. Det är mycket därför jag också krigar genom min musik och tar min plats där den inte alltid kommer självmant. För att visa andra att kan jag så kan även du och vi är här för att stanna!

Vad skulle du göra om du vann Demokratipriset Droppen?

-Jag skulle lägga pengarna på en EP som jag velat göra i flera år men aldrig haft ekonomisk möjlighet till. Sen skulle jag såklart fortsätta föreläsa på skolor och företag så att mina barn och barnbarn ska kunna växa upp i ett samhälle där olikheter ses som en styrka istället för ett hot.

Har du något speciell händelse som du vill dela med dig av?

-En dag fick jag ett mail från en mamma som delade en hjärtskärande berättelse. Hon hade inte pratat med sin son på tre år på grund av en långvarig konflikt och att sonen även var suicidal med flera misslyckade självmordsförsök. Han hade av en slump hört min låt "Svart Jojk" och den påverkade honom djupt. Så pass djupt att han nu ville fortsätta leva. Han valde då att kontakta sin mamma för att försöka återuppbygga deras relation. Det är så svårt att ta in att ens musik kan ha så pass stor inverkan i andra människors liv och det i sin tur får mig att vilja fortsätta. Det handlar inte om pengar eller streams, utan att sprida kärlek och vetskapen om att ens musik kan vara skillnaden mellan liv och död.