Illustrerade vattendroppar

Demokratipriset Droppen

En droppe ger stora ringar på vattnet – precis som när du delar med dig av kunskap och engagemang till andra. Demokratipriset Droppen delas ut en gång per år, till en person eller organisation som genom att sprida kunskap har gjort en insats för demokratin. Vinnaren får 20 000 kronor och möjlighet att utveckla sitt engagemang via Medborgarskolan.

Alla kan bidra till demokratin på sitt sätt

Med Droppen vill vi lyfta personer som visar att varje människa kan vara med och bidra till ett demokratiskt samhälle! Det kan vara någon som lyfter viktiga frågor på sina sociala medier, som har arrangerat en föreläsning, konsert eller podd för att uppmärksamma olika rättvisefrågor – eller något helt annat. Medborgarskolans uppdrag som studieförbund är att uppmuntra människor till kunskapssökande och samhällsengagemang som främjar demokratin.
Kvinna som spelar in podcast i en musikstudio

Läs mer om Droppen

Möt 2023 års vinnare av Demokratipriset Droppen

Sanna Wolk grundare av NU: Nolla Utanförskapet. Med NU vill hon hjälpa unga i utsatta situationer att våga drömma och nå sin fulla potential.

Vårt uppdrag som studieförbund är att uppmuntra till kunskapssökande och samhällsengagemang som främjar demokratin.