Kropp och hälsa

Eva gör dig smidig som en katt med Cats

Träningsformen Cats har egentligen ingenting gemensamt med katter förutom den smidighet man får på köpet. Ändå är det lätt att associera så. Men namnet på träningsformen har sin grund i en annan träningsform, ur vilken den uppstod som förenklad form för ett antal år sedan.

Eva Järnkvist är kursledare i Cats på Medborgarskolan och hon känner till både träningsformens ursprung och vad den kan göra för din kropp.

- Cats har utvecklats ur Callanetics, även kallad ”prinsessgymnastik”, efter att det blev känt att prinsessan Diana ägnat sig åt denna träningsform. Cats är framtagen som en förenklad form av Eva-Lena Bergström och i första hand är det en skonsam träning där man sträcker ut musklerna i lagom takt. Den är snäll mot kroppen och motverkar rygg- och ledbesvär.

Eva själv kom i kontakt med Cats då hon, som nyutbildad hälsopedagog efter en karriär som bland annat undersköterska och inom begravningsbranschen, tog kontakt med Medborgarskolan för att undersöka vilka möjligheter hon hade att utöva sitt nya yrke. Hon fick en förfrågan om att gå utbildning i Cats och det ledde till att hon blev Medborgarskolans Catsledare. Uppdraget passar henne som hand i handske och hon ser fram emot sina pass med stor glädje.

- Passen är 1,5 h och under en termin gör varje grupp mellan 10-12 pass. Det vi gör är att vi stegvis bygger upp träningen, berättar Eva och poängterar att Cats är träning utan hopp och skutt. Vi börjar med en självmassage som kallas ”Doin”, värmer sedan upp kroppen och mjukar upp lederna inför styrkeövningar av olika slag. Vi går igenom armar, rygg och bål, tränar stabilitet och balans och sträcker ut muskler. Vi jobbar även med andning och avslappning under passen.

Eva har en varm personlighet och mycket humor vilket märks av under hennes pass med grupperna. Det är mycket skratt och efter bara några få träffar brukar man känna sig bekväm och bli mer som vänner än bara träningskompisar.

Eva Järnkvist2

- Var och en jobbar utifrån sina egna förutsättningar och sin dagsform i Cats. Vill man sedan träna vidare på hemmaplan finns det kompendier man kan köpa som är lätta att följa.

Det roligaste med att vara kursledare tycker Eva är när hon till exempel har en deltagare som kommer första gången och knappt kan få upp benet på ett trappsteg men som i slutet av terminen uppnått en uppenbart större rörlighet. Eva menar att Cats gynnar folkhälsan i ett större perspektiv och som kursledare ser hon utan tvekan den individuella utvecklingen som det allra viktigaste.

Text: Camilla Danielsson

Foto: Maud Johansson