Kropp och hälsa

Stress – en framgångsrik överlevnadsfunktion

Jan Tern, eller ”The Stress Exit Man” som han kallar sig, föreläser om stress. Han berättar vad stress är och delar även med sig av strategier för hur man kan hantera den ovälkomna känslan som inte alltför sällan infinner sig för många innan jul.

Barnen är kvar på förskolan, smöret ­hamnar i micron och telefonen i frysen. Ekorr­hjulet som bara tenderar att snurra snabbare och snabbare ju mer vi springer.

Ovanstående i en eller annan form är säkert något som vi alla känner igen och kan relatera till.

Enligt Jan Tern är sådana saker dock logiska, om man tänker på hur människan är skapad och hur det sett ut historiskt.

– Ser man historiskt var stress och dess förmåga till snabba beslut som sker reflexmässigt skillnaden mellan liv och död. Logik, kreativitet och hämta saker i minnet tog för lång tid och nedprioriterades.

Vad man dock bör ha koll på är att den moderna stressen ­oftast är något som skapas av en själv, enligt Jan.

– Det är dina tankar som skapar din egen stress, säger han och illustrerar.

– Att hoppa fallskärm ut från ett plan på 4 000 meters höjd ger inte samma stresspåslag för alla människor. En del triggas och andra vägrar att sätta sig i ett plan. Precis som ormar som husdjur är det finaste som finns för vissa, så klarar andra knappt av att se en bild på en orm utan att känna ångest, bli rädda och få ett stresspåslag.

Fördelen med att det främst är dina egna tankar som styr stressen är att det alltid går att ändra tankarna och på så viss ändra på sin egna stress.

– Dessutom ska man komma ihåg att stress i sig inte är ­farligt. Det är när det blir långvarig stress utan möjligheter till återhämtning det blir riktigt dåligt.

Så vad kan man då göra, förutom att försöka styra sina tankar, när till exempel julstressen slår till?

– Det finns olika tekniker. En kan vara att man avsätter tid för sin stress. Att man har en halvtimme varje dag då den känslan tillåts komma fram och att det då skapas en handlingsplan för vad som kan göras för att minska effekten av det som stressar. När dessa planer finns kommer inte de oroande och stressande tankarna så ofta.

– Ett exempel på detta är att aktivt tänka på vad som i värsta fall skulle kunna hända. Som vad är det värsta som händer om julbordet inte blir som det brukar? Att faktiskt aktivt tänka på om det värsta som kan hända faktiskt händer och sedan förbereda sig. Skulle det istället vara så att man som småbarns­förälder är orolig för att barnen ska sätta i halsen, kan man gå en kurs i HLR (hjärt-, lungräddning).

Men hur ska man då hantera julstress? Ja, det är som med all ­annan stress. Försök planera, hantera din stress under ­specifika tider på dygnet så att det inte kommer när du ska sova. Se till att sänka förväntningarna, plocka bort delar som många tycker är onödiga och se till att delegera.

– Dessutom ska man alltid se till att ta hand om sig själv. Allt från att lära sig att säga nej, till att försöka ha balans i livet, ­bidrar till att man klarar stress bättre. Friskvård är jätteviktigt, all typ av konstnärliga aktiviteter är jättebra för mental avkoppling.

Jan menar att friskvårdsaktiviteter som på ett eller annat sätt kräver mycket av hjärnan är bra för återhämtning, eftersom det gör att du måste fokusera på nuet.

– Det gäller att hitta din grej! Och ju bättre fysisk status, desto bättre klarar du av belastningen som stress kräver. Att ta hand om sig själv är inte egoistiskt utan nödvändigt för att du ska bli den bästa versionen av dig själv.

TEXT: MARIE STENQUIST