Idas smarta fototips

Idag är alla fotografer men många av oss behöver fortfarande lite hjälp. Ida Lindström, kursledare i foto, ger sina bästa tips på hur du smart och enkelt tar snyggare bilder.

Snygg selfie

Ta selfie med kameraläget vänt mot dig i mobilen, inte i spegeln och inte med blixt utan hellre ute. Håll mobilen nära och ovanför dig. Då blir ansiktet smalare och ögonen större, och eftersom du lyfter huvudet får du in mer ljus och liv i ögonen. Kom ihåg att titta i kameraögat!

Söt bebis

Gå nära. Ett steg till! Lägg bebisen på en soffa nära ett fönster eller utomhus så att ljus och himmel reflekteras i ögonen. Sätt din kamera på porträttfunktionen (ansiktssymbol) – då blir bakgrunden i oskärpa och ansiktet framträder bättre. Håll kameran på samma nivå som barnet.

Tjusig solnedgång

Ett klassiskt motiv som sällan blir lika bra som i verkligheten. Så variera genom att flytta motivet från mitten, då blir bilden mer dynamisk och intressant. Lägg horisonten högt eller lågt, solen åt ena eller andra sidan. Testa att låta något sticka in i förgrunden, till exempel en buske lite på ena sidan.

Stilfulla snömotiv

Slå på sportläget så fångar du fartiga pulkor och snösprut. Lägg dig ned och vänta tills pulkabarnen far förbi. Använd gärna blixt när du plåtar i sol och snö. Vill du ta snygga stämningsbilder, leta efter detaljer i naturen eller stan – frostnupna rönnbär eller en snötäckt cykel blir vackert och annorlunda.

Smaskig maträtt

Börja plåta precis som Instagram-proffsen! Använd de runda formerna i tallrik och glas och matcha färger i porslin, mat och duk. Du kan detaljfotografera till exempel en färggrann polkabeta i salladen. Pynta med lite flingsalt och sätt på porträttläget, men skippa blixten, för den gör maten matt och tråkig.

Busig hundvalp

Slå över till sportläge på programratten på systemkameran och välj flerbildstagning. Släng dig ned i gräset, lek med och hitta oväntade vinklar! Be gärna någon annan kasta en boll till vovven medan du fotograferar. Bästa uteljuset får du tidig förmiddag eller sen eftermiddag – det gäller all fotografering.

Text: Sofia Eriksson | Foto: Mostphotos