”J’adore Paris” – Franska med den glada språkläraren

Drömmer du om Paris? Vilka franska fraser kan vara bra att kunna säga om du ska resa till kärlekens stad? Stefan Gustafsson har undervisat i franska i över 25 år och leder omtycka språkkurser på Medborgarskolan.

Är du i Paris är det stor chans att du träffar på Stefan Gustafsson. Han åker nämligen dit så ofta han kan.

– Paris är staden i mitt hjärta. För länge sedan jobbade jag som guide här och än idag upptäcker jag nya fasader och gatstenar som jag inte har sett förut. Utanför det turistiska Paris finns en parisisk själ med de små barerna, restaurangerna och butikerna. Parisarna är väldigt trevliga och det finns något för alla, säger Stefan.

Stefan älskar att se hur människor utvecklas och plötsligt kan göra sig förstådda på ett nytt språk.

– Drivkraften är mina elever. Jag möts av fantastiska och nyfikna människor som vill lära sig franska. Många tror att det är omöjligt men inser snabbt att det går. Att efter sin första fransklektion kunna säga ”Bonjour monsieur och merci madame” är stort.

Att bjuda på sig själv och spela teater är uppskattade inslag i Stefans pedagogik. För att engagera sina elever brukar han anknyta till dagen, visa nyhetssnuttar och rolig reklam.

– Undervisning ska vara livlig och det måste hända saker. Jag spelar gärna teater, bjuder på mig själv och visar mina sämsta sidor. Som sång till exempel, skrattar Stefan och fortsätter:

– Mina elever säger att jag alltid är glad och det är sant. Språk är kommunikation och kommunikation är roligt.

Ögonkontakt, atmosfär och stämningen i ett klassrum är viktiga ingredienser, vilket gör att Stefan föredrar att leda fysiska kurser. Men under de senaste åren har han även lärt sig att tycka om distansundervisning.

– Nu tycker jag att det är jätteroligt att undervisa digitalt. Jag har hittat ett sätt att fortsätta vara Stefan, även på distans.

Sedan många år tillbaka arrangerar Stefan skol- och studieresor till Paris, något som han kallar ”Kul-tur”, en resa med massor av fransk kultur.

– Jag har turen att känna många genuina fransmän och har en lång lista med mysiga restauranger. Jag brukar säga att ju mer du är i Paris, desto mindre kan du om staden. Det finns så oerhört mycket att upptäcka.

Stefan uppmanar alla som vill lära sig ett nytt språk att ta tag i det och gå en kurs.

– Alla som inte läser franska brukar säga att franska är så svårt. Och visst, det tar tid att lära sig ett nytt språk ordentligt och du blir inte flytande på två veckor. Men tur är väl det. Då skulle inte fransklärare behövas och jag skulle bli arbetslös, säger Stefan med ett skratt.

Snabblektion med Stefan

• Om du ska åkta till Frankrike bör du åtminstone lära dig att säga: ”s’il vous plaît”. Det betyder ungefär som engelskans ”please”. Då kan du vara artig, ropa på kyparen och be om en kaffe.
  • ”Parlez plus lentement"; Tala långsammare
  • ”Je ne comprends pas”; Jag förstår inte
  • ”Excusez-moi Monsieur/Madame/Mademoiselle”; Ursäkta mig Herrn/Frun/Fröken
  • ”Je peux?”; Kan jag, får jag?

Stefans favoritord på franska
Réussir = lyckas; framboise = hallon; j’aime = jag gillar, älskar