”Jag är 100% inspirerad efter alla lektioner.”

Cecilia Lindgren är ämnesansvarig inom språk på Medborgarskolan. Under våren har hon gått en av sina egna kurser i italienska, med förhoppningen om en roadtrip till Italien.

Varför läser du italienska?
— För något år sedan började jag planera att bila ner till Italien med min dotter när hon blir klar med sitt körkort. Jag tycker alltid att det är roligt att lära mig nya saker och går mer eller mindre alltid någon kurs och nu kändes det passande att lära mig italienska och i alla fall kunna göra mig lite förstådd på vår trip. Det ska bli så oerhört kul och jag ser denna typ av resor som otroligt utvecklande och jag vill vara så rustad jag kan för att få ut som mycket som möjligt.

Vad är det roligaste med att lära sig ett nytt språk?
— Känslan att kunna ha ett normalt samtal på sitt ”nya språk” är magisk. Jag är absolut inte där ännu med italienska ännu men det kommer.

Vilka språk kan du sedan tidigare?
— Jag har läst franska som ung men som vuxen lärde jag mig spanska, vilket dessvärre varit lite till last nu eftersom det alltför lätt slinker in i min italienska.

Hur är det vara elev på din ”egen" kurs?
— Jag frågade kursledaren initialt om det kändes okej för honom att jag var med i gruppen som vilken deltagare som helst och det har verkligen varit som om jag är vem som helst utav deltagarna. Det är en härlig stämning med mycket skratt och så tror jag det är i de flesta av hans grupper.

Vad har varit svårast på italienskakursen?
— Se ovan samt att verkligen ta mig tid för att träna mellan lektionerna. Ett språk kräver ju givetvis att man använder det och det är naivt att tro att man lär sig genom att vara på lektionen en gång i veckan men lägger man ner lite tid då och då så händer det massor.

Är det något som förvånat dig?
— Jag borde inte vara förvånad men faktum är att efter varje lektion är jag förvånad över hur himla roligt det är att vara på lektionen. Ett glädjepiller och jag är 100% inspirerad efter alla lektioner.

Vad har du gått för andra kurser på Medborgarskolan?
— Jag har gått massor. Spanska, yoga, pilates, salsa med mera.

Vart ska ni åka på er resa?
— Inte spikat ännu. Just nu är tankarna att vi kanske ska ta biltåget ner för att få ännu mer tid (och lust) till att köra runt så det återstår att se. Det finns ju så oerhört många fina platser man vill besöka så det gäller hitta en bra rutt så passar både äldre tonåring och vuxna.

Vilka är ni som ska åka?
— Från början var det bara jag och min dotter och det skulle vara ett litet lockbete för henne att ta körkort (inte för att hon kommer köra ner i Europa oavsett men... )och längst vägen har vi även sålt in denna roadtrip till min syster så nu är vi tre! Vi tre gör många resor ihop och det är alltid superlyckat. Skrattar mycket och njuter mycket. Vana att resa ihop liksom.

Är det något särskilt som du ser fram mot att titta på/uppleva?
— ALLT. Mest känslan av att bara VARA där tror jag. Att känna in livet i Italien.

CL_Ceciliaklipp