Konst och hantverk

Kreativt med lera för hela familjen

Familjen Syrstad från Åsa skippade utlandsresan och bokade en familjekurs i keramik på Medborgarskolan i stället – ett perfekt sätt att tillbringa en sommarvecka, umgås, lära sig något nytt och ha roligt tillsammans. Det är alla fyra i familjen överens om!

Text SOFIA ERIKSSON | Foto/film JOHN AREBLAD

Det var pappa Jon som kläckte idén om att gå en keramikkurs, barn och vuxna ihop, i somras.

– Vi är inte så mycket för att ligga på en sandstrand och göra ingenting på semestern utan tycker mer om att göra saker tillsammans och lära oss något nytt. Vi är praktiska och kreativa och tycker om att skapa, även om vi kanske inte har så mycket talang, så keramik och drejning kändes spännande, säger han.

Familjen består av pappa Jon, mamma Sandra och barnen Maya och Noah som är 11 respektive 8 år gamla. Kursen de valde var en intensivkurs på sex dagar som särskilt riktar sig till vuxna och barn. Man behöver inte kunna något innan, och alla skapar utifrån sin nivå. Under kursen lärde de sig olika moment inom keramik, som tumning, drejning och ringling samt att måla och glasera.

– Drejning var roligast. Noah var jätteduktig på det och gjorde massor av skålar. Jag gjorde också skålar som jag ska ge bort, och en hundstaty, en get och massor av andra saker, säger Maya.

24 stycken alster blev det. En del har blivit presenter till släkt och vänner, andra prydnadsföremål eller vardagsnyttigheter som kaffekoppar och hundskål. Familjen har visserligen ingen hund, men Jon och barnen håller på med en övertalningskampanj riktad mot mamma Sandra om att skaffa hundvalp, så förhoppningsvis kommer den till användning snart.

Jon tror att familjekurser på semestern ligger i tiden.

– Det känns mer hållbart att gå en kurs hemma än att flyga i väg utomlands. Dessutom är det ett väldigt trevligt sätt att träffa likasinnade, utveckla nya intressen och lära sig något nytt. För oss blev det också ett mycket värdefullt semesterminne och något som har svetsat oss samman, säger han.

Nu pågår planeringen för nästa sommars aktivitet. Jon tycker att det är lite klurigt att hitta kurser som passar alla, men har några idéer:

– Kanske något inom snickeri, sömnad eller trädgård. Oljemålning kanske? Eller ännu en keramikkurs, säger han, och berättar att hans mamma kan tänka sig att hänga på. Och han får omedelbart medhåll från de andra.

– En keramikkurs till? Hundra gånger JA!!! säger Maya.

Se filmen med familjen Syrstad

Gå till videon på Youtube.com