Lär dig skriva dramatik online

Teater handlar inte bara om att stå på scen och spela roller – utan också om att skapa berättelser och skriva manus. Medborgarskolans onlinekurs "Skriva dramatik" hjälper dig att få dina kreativa idéer på pränt.

TEXT Sofia Eriksson | FOTO John Areblad

Kursledaren Tilda Meissner har hållit i teaterkurser på Medborgarskolan i många år och jobbar också på Kulturskolan i Uddevalla med att undervisa barn och unga i teater. Samtidigt skriver hon manus.

– Jag har alltid varit intresserad av skrivande och hur man utvecklar sin kreativitet. Det finns så många olika sätt att få i gång sitt skrivande. När jag gick på gymnasiet skrev jag en helaftonsföreställning med tematiken våldtäkt utifrån research och forskning. Under min utbildning till ämneslärare i teater frågade jag 100 gymnasieelever vad de ville se på scen och utgick från det när jag skrev, berättar hon.

Och det är just själva skrivandet och processen kring det som är i fokus i Medborgarskolans nya onlinekurs "Skriva dramatik" – och att på olika sätt låsa upp kreativiteten och öppna upp dörren till skapandet.

– Jag har samlat på mig massor av övningar, tips och tricks från duktiga lärare jag har haft, och nu vill jag sprida dem vidare! Det är otroligt inspirerande att hjälpa andra att komma i gång med sitt skrivande, säger Tilda.

Kursen sker online och består av tio lektioner (varav tre är digitala träffar) – vilket innebär att kursen faktiskt är tillgänglig oavsett var du befinner dig i Sverige eller världen. Deltagarna får löpande uppgifter och övningar att utföra samt uppdrag att skriva korta texter.

– Det kan till exempel vara att gå ut på skrivpromenad och lägga märke till det man ser och få idéer av det. Det kan också vara att tjuvlyssna på andra människors samtal på en parkbänk eller en restaurang och på så sätt skapa en berättelse. Eller att inspireras av rubriker i en tidning eller intervjua någon. Under de digitala träffarna får man sedan chans att läsa upp och få feedback av de andra deltagarna, säger Tilda.

Kursen riktar sig till alla som vill utveckla sitt skrivande. Antingen till dig som redan håller på med teater men vill testa på att skriva egna manus, eller till dig som inte vet hur du ska börja – eller avsluta. Eller till dig som har byrålådan eller hårddisken full med poesi eller berättelser som skulle kunna få en annan form. Eller bara älskar att utforska språk och idéer.

– Framför allt vill jag väcka modet och lusten att skriva, oavsett om det är korta scener eller längre manus, och att deltagarna inspireras av varandra och hittar sitt skrivsätt. Någon kanske hittar en karaktär eller en fantasivärld som kan få leva vidare i det framtida skrivandet.

Se filmteasern

Gå till videon på Youtube.com