Konst och hantverk

Låt det blomma under hösten – med fritt broderi

Att brodera är en kreativ aktivitet där både handen, hjärnan och hjärtat får stimulans. Så sätt färg på hösten med egna blommor och blad – här lär vår kursledare Elin dig att brodera en ros.

I fritt broderi målar man sitt motiv på ytan som ska broderas, för att sedan med hjälp av en blandning broderitekniker och stygn skapa sitt motiv. Några vanliga stygn som används inom fritt broderi är stjälkstygn, kedjestygn och efterstygn.

– Det går faktiskt enkelt att lära sig ganska många olika stygn för att komma igång med fritt broderi, även om man aldrig broderat förut, säger Elin Claesson, kursledare på Medborgarskolan i Uppsala.

I videon visar Elin hur du i tre enkla steg kan skapa en ros i fritt broderi. Metoden passar bra när man vill upcyckla en väska eller göra ett klädesplagg mer personligt. På Medborgarskolans broderikurser får lära dig att använda de traditionella stygnen i kombination med moderna tyger och garner.

Tekniskt och kreativt

Elin är kursledare inom textilhantverk på Medborgarskolan och dessutom civilingenjör samt utbildad textilkonstnär och vävare.

– Särskilt vävning men även broderi kombinerar det tekniska och det kreativa på ett perfekt sätt tycker jag. Det kanske är lätt att tänka att man behöver vara estetiskt lagd för att ägna sig åt handarbete, men jag tror alla kan hitta sin infallsvinkel till att skapa med hjälp av textilhantverk.

Positiva effekter med handarbete

Handarbete är kreativt, kul – och det kan också minska stressymptom.

– När du fokuserar på att jobba med händerna blir det enklare att släppa negativa tankar och känslor i stunden, säger Elin.