Medborgarskolans egen rockstjärna Karin Wistrand vinner kulturpris

Hennes hjärta brinner för att alla ska ha möjlighet till att spela och sjunga. Nu uppmärksammas Karin Wistrands arbete inom svensk musikkultur.

Popdrottning, sångerska i Lolita Pop, eldsjäl, verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan - Karin Wistrand har många namn. Under fredagen den 22 september överraskades Karin med nyheten om att hon har tilldelats Nerikes Allehandas (NA:s) kulturpris 2023, ett pris som årligen delas ut till en eller flera lokala kulturskapare.

- Jag blev totalt överraskad och fattade ingenting. När jag sedan hörde motiveringen blev jag rörd och glad över att man i dessa tider väver in och värderar det grovjobb som vi gör inom studieförbunden, säger Karin.

Efter att ha tagit emot priset blev hon sedan ordentligt firad av kollegorna på kontoret.
- Jag blev så glad och jag älskar verkligen mina kollegor.

Karin har jobbat med musik i över 40 år och har med sig många erfarenheter från olika musiksammanhang och samarbeten, framförallt med bandet Lolita Pop.

Sedan 2017 arbetar hon även som verksamhetsutvecklare inom musik på Medborgarskolan.

- Jag är en musiker som älskar folkbildning och när möjligheten om att få jobba med musikverksamhet på Medborgarskolan kom så var det ett enkelt val. Jag vet hur det känns att brinna för något och jag vill stötta andra i musikens värld. Tillsammans utför studieförbunden ett viktigt arbete för svensk musikkultur, säger Karin och fortsätter:

- Vi är en samlande kraft mellan föreningar och människor som vill utvecklas. Vi har resurser och bred kunskap som gör att vi snabbt kan finnas där och bidra. Inom musikområdet vet vi vilken typ av stöttning som behövs för att musiker ska kunna ta steg framåt. Här kan de få hjälp på sätt som inte går att få så lätt annars. Vi är möjliggörare!

Motivering NA:s kulturpris 2023:

2023 års pristagare av NA:s kulturpris har för evigt skrivit in sig i den svenska pophistorien. Med sitt band Lolita Pop har hon varit en viktig del av det svenska musikundret. Både på 80- och 90-talen och nu efter en succéartad comeback.

Hon är också en grovarbetare inom musikkulturen och arbetar ambitiöst via studieförbund för att alla ska ha möjlighet att spela och sjunga.

Alltid på plats i Örebros musikliv - på scenen, som arrangör och i studion hos lokala kollegor. Årets pristagare har definitivt varit med om att sätta Örebro på popkartan, såväl i Sverige som utomlands.

NA:s kulturpris 2023 tilldelas sångerskan, låtskrivaren och kulturarbetaren Karin Wistrand.

Källa: www.na.se

Text: Rebecca Hagman