Mervetarna satsar på nystart när faran är över

För cirka fyra år sedan startades på Medborgarskolan i Örebro den grupp som kallas för Mervetarna. Det hela bygger på Medborgarskolans eget koncept och de som är med är diskussionsglada, sociala människor med stort intresse för olika kunskapsområden.

- Mervetarna handlar om att vi tillsammans väljer ut ett ämne som intresserar oss och som vi vill lära oss mer om. Det kan vara något spännande inom till exempel historia, konst eller kanske religion. Medborgarskolan ordnar med en lokal där vi kan ses och de tar också fram ett material på 6-7 sidor kring vårt valda ämne. Alla får ta del av materialet och så diskuterar vi det nästkommande vecka när vi ses, berättar Hasse Zettergren som är en av initiativtagarna till Örebrogruppen.

Det hela började med att Hasse och en vän gick en kurs i religion på Medborgarskolan för några år sedan. De hörde talas om konceptet Mervetarna och blev intresserade. Då det inte fanns någon aktiv grupp i Örebro på den tiden såg de till att ta kontakt och boka in ett möte med Medborgarskolan för att diskutera eventuell uppstart. Mötet var framgångsrikt och då intresset fanns hos fler så kunde de snart dra igång sina träffar.

Erfarenheter och kunskaper blandas i studiecirkeln

Det är en brokig skara med olika erfarenheter och kunskaper som sammanstrålar på torsdagarna. Ämnena ligger primärt inom humaniora och är man intresserad av att diskutera exempelvis historia, religion och filosofi så är man välkommen att höra av sig. Det är alltid trevlig stämning och högt i tak och även om de såklart diskuterar sitt valda ämne så har de inte svårt att prata om både det ena och det andra också.

- I dagsläget är vi åtta personer i Mervetarna. Leif som varit vår ledare från start är en fantastisk drivkraft och ledare. Dessvärre föreligger det lite hälsoskäl och virushot nu vilket hindrar oss från att ses som vi brukar.

Snart hoppas de kunna få veta mer tillsammans

De har alla passerat 70-strecket och är i riskgrupp för Covid-19, så de har beslutat att avvakta med sina träffar tills faran är över. Digitala träffar är inget alternativ för gruppen som, även om de saknar sina torsdagsmöten, inser att de måste sätta hälsan i första rummet. Förhoppningsvis kan Mervetarna starta upp sin verksamhet som vanligt inom en inte alltför avlägsen framtid. Det är i alla fall planen.

Text: Camilla Danielsson