Mat och dryck

Passionärerna hittar ­rikedom på ålderns höst

En kylig höstdag omsluts jag av storslagen värme i ett oväntat sammanhang. Jag har fått i uppdrag att skriva en artikel om några pensionärer, eller snarare passionärer, som hittat nya sätt att känna sig lite rikare på ålderns höst.  För rikedom behöver inte handla om pengar på ­banken eller dyrbara ägodelar, det kan lika väl handla om nya ­kunskaper, goda vänner, gemenskap och ett alldeles eget sammanhang att längta till. Att hitta en passion som ­be­rikar livet och ägna sig helhjärtat åt den.

Håkan Bengtsson är samordnare i en matlagningsgrupp som kallar sig Pig Ham-gänget. De är tio glada matälskare som varje onsdag träffas klockan 9-13 i Medborgarskolans nyrustade fräscha kök. De är uppdelade i tre grupper som turas om att ansvara för morgonfika, lunch och dessert.

– Vi planerar och handlar innan, lagar maten och sitter sedan tillsammans och äter. Det är väldigt trevligt och vi har ­givande diskussioner om allt möjligt, ­säger Håkan med värme i rösten.

Han berättar att gruppen funnits ­sedan 1997 och att det är sällsynt att någon ­hoppar av. Den sociala sam­varon är mycket betydelsefull och Håkan ­saknar onsdagsträffarna under sommar­uppehållet. Han avslöjar att Pig Ham-gänget även åker på kryssning till Åland tillsammans två gånger om året; så de har mycket roligt att se fram emot.

jam_web

Ett annat gäng passionärer består av sex stycken musikälskande bandmedlemmar. De träffas varje fredag i Medborgarskolans replokal och musicerar tillsammans. Bengt Knutsson är ledare för denna grupp och berättar med stort engagemang om hur musikträffarna berikar hans liv.

– Det är en väldigt trevlig samvaro varje fredag. Vi spelar sådant som vi tycker om och har mycket pop, country och visor på repertoaren.

Det är främst gitarrer och bas i nu­läget och nu under termin två finns tankar på att våga sig på lite mer avancerade arrangemang och stämsång, berättar Bengt som har spelat mycket musik i sitt liv och som även mötte sin livskamrat i musiksammanhang. De träffades i en kör och delar således känslan för musiken.

– Musik är ett fantastiskt sätt att ­hålla igång både kroppen och hjärnan när man blir lite äldre. Vi försöker hålla igång tillsammans och förutom att musicera så gör vi exempelvis varje vecka upp en veckomeny där vi lägger till förslag på vin och musik.

Att musiken finns med som ett ­positivt inslag i livet för Bengt är uppenbart. När vi pratat klart ska han göra sig redo för att åka in till stan från lantstället och träffa gänget i replokalen. Det är ju äntligen fredag!

TEXT: Camilla Danielsson FOTO: Helena Vincent och Karin Wistrand