Samhällskunskap på lätt svenska, en studiecirkel för nyanlända

I Norrköping har vi ett samarbete med region Östergötland i projektet ”Samhällsorientering för nyanlända”. Tillsammans med dem arrangerar vi en studiecirkel i samhällskunskap på lätt svenska för nyanlända.

I cirkeln övar deltagarna på svenska och lära sig mer om hur det svenska samhället fungerar i praktiken. Det har diskuterats arbetsmarknad och deltagarna får lära sig skriva ett personligt brev samt CV. På schemat står också diskussioner om demokrati och hur Sverige styrs. Under december månad kommer cirkeln att avslutas med julfika och att deltagarna kommer att få baka traditionellt, svenskt julgodis.

Cirkeln är väldigt uppskattad av deltagarna, som önskar att de kunde komma till Medborgarskolan varje dag.