Konst och hantverk

Skissa fram dina drömmar på en kurs i teckning

Har du ibland en inre längtan av att börja skriva, måla eller teckna? Ofta lägger vi våra kreativa drömmar på hyllan i en stressig vardag. Men vad skulle hända om du gjorde verklighet av den där dammiga drömmen? Avigal Rachel Pommert följde sin barndomsdröm och leder idag kurser för andra som vill lära sig mer om skapandets magi.

I ateljén på Medborgarskolan i ­Uppsala står Avi

gal och förbereder kvällens nybörjarkurs i teckning. Vi slår oss ner vid ett bord fyllt av pennor, kritor och papper.

- Alla kan rita, utbrister hon ­samtidigt som hon stolt visar bilder från Instagramkontot där hon brukar publicera sina kursdeltagares verk.

Till Avigals kurser kommer människor som alla har gemensamt att de verkligen vill lära sig att teckna.

- Deltagarna kommer ofta för att utforska något nytt i sig själva och här ­fokuserar vi på att utveckla den där ­känslan. Jag vill att kurserna ska innehålla tillräckligt med inspiration och verktyg för att deltagarna ska kunna fortsätta på egen hand, säger hon.

Avigal växte upp i Edinburgh i Skottland. Som barn lekte hon mycket med papper och experimenterade med olika konst­material.

Senare i livet studerade hon textil innan passionen tog henne vidare till London där hon studerade vid konsthögskolan Goldsmith. Sedan dess har Avigal tagit mängder av konstklasser och ­arbetat med skapande på museum, bibliotek och teatrar.

Det var när Avigal började som volontär i ett projekt för personer som inte hade möjlighet att gå på universitetet som hon insåg att hon ville jobba med människor. Hon började jobba med barn, ungdomar och personer med demens och autism. Avigal fick sedan en möjlighet att arbeta i Sverige och idag bor hon här med sin ­familj och leder kurser i teckning, akryl och akvarell till andra som vill lära sig mer om skapandets magi.

- Att få dela sin passion till andra är helt fantastiskt. Det är en otrolig gemenskap och känsla av samhörighet här i Sverige. Jag älskar det!

Det finns mängder av material som du kan använda när du ska lära dig att teckna.

- Kol, krita, blyerts, olja, tusch, torr pastell och grafit är några exempel. För att hålla inspirationen levande brukar Avigal slå sig ned sig på offentliga platser för att teckna det hon ser.

- Det kallas ”life drawing”. Att sätta sig någonstans där livet händer för att observera och teckna. Jag går ofta till Nordiska museet, caféer och parker. Jag ritar ofta av mina barn också. Jag ­behöver teckna konstant och hålla i gång inspirationen för att kunna sprida den till andra.

Det är bäst att börja enkelt, menar hon.

- Det är inte vad du har utan det ­handlar om vad du gör med det. Du behöver inte dyra torrpasteller och oljefärger. Det räcker med papper och billiga kritor. Ett av mina bästa tips är att blanda olika ­material, exempelvis torrt och blött. Det ger en häftig effekt, säger hon.

Text och bild: Rebecca Hagman