Konst och hantverk

Lista: 5 udda platser som väcker kreativiteten i sommar

Från vattenfall och vackra slott till övergivna bilskrotar. Det finns massor av spännande platser att upptäcka i Sverige för dig som vill få inspiration till ditt skapande i sommar! Här har vi listat några lite ovanliga smultronställen runtom i landet, som är perfekta för att slå sig ner och sätta pennan eller penseln mot pappret. Eller varför inte ta med kameran för en fotosession?

Stora Sundby slott, Södermanland

Disneykänsla i Södermanland? Javisst, ett av Sveriges vackraste slott ligger nämligen utanför Eskilstuna. Slottet började byggas redan på 1400-talet och har massor av intressanta detaljer som du kan inspireras av när du ska rita och måla. Öva på vinklar och perspektiv genom att skissa de vackra slottstornen eller inspireras av blommorna i de omgivande trädgårdarna. Trädgårdsparken är öppen för allmänheten, men slottet är en bostad så respektera skyltarna märkta ”privat”.

stora-sundby-slott-medborgarskolan

Bilkyrkogården i Ryd, Småland

Det här är en annorlunda sevärdhet i Småland. Här står bilar från 50-60 talet på en gammal bilskrot, som är idag är helt övergiven. Bilarna är täckta av växtlighet och håller sakta men säkert på att bli en del av naturen. Perfekt för kreativa projekt där du vill få till en apokalyptisk känsla, med andra ord!

bilskrot-ryd_medborgarskolan

Övergivna fiskeläger, Gotland

Längs Gotlands kust finns flera mysiga fiskeläger. Vissa av fiskelägrena är helt övergivna, men byggnaderna, båtarna och olika verktyg finns fortfarande kvar vilket skapar en fascinerande kontrast till naturen runtomkring. Här kommer du definitivt bli inspirerad att skissa, måla eller fota. Några exempel på övergivna fiskeläger är Helgumannens fiskeläge (som är väl synligt från närliggande väg) och Graustäde fiskeläge. Viss mark ägs privat så tänk på att via hänsyn.

fiskelager-gotland_medborgarskolan

Tännforsen, Jämtland

Om du vill teckna eller måla naturmotiv får du inte missa Tännforsen, ett av Sveriges största och mest imponerande vattenfall med en total höjd på 38 meter. Platsen är populär bland turister och besökare på grund av dess natursköna omgivningar och dramatiska landskap. Du kan ta dig hit både med bil och kollektivtrafik.

tannerforsen-medborgarskolan

Skinnarviksberget, Stockholm

Om du vill komma bort från huvudstadens gator en stund, packa penslarna och köp med något gott fika från någon av alla närliggande caféer och smit upp till en av Stockholms högsta punkter. Det är enkelt att ta sig upp till Skinnarviksberget och här har du en fantastisk utsikt över stadens takåsar och vattnet nedanför. Det finns massor av vackra vyer att måla, du ser bland annat Kungsholmens takåsar, Gamla stan och Stockholms stadshus härifrån.

skinnarviksberget-medborgarskolan

Skapa tillsammans med andra

Vill du utvecklas inom måleri eller fotografi? Medborgarskolan har massor av kurser på alla nivåer, där du kan lära dig nya tekniker tillsammans med likasinnade. Om du vill teckna, måla eller fota tillsammans i en mindre grupp kan du också själv starta en studiecirkel med fokus på hantverk. Bestäm vilket ämne ni vill fokusera på – till exempel måla akvarell, teckna byggnader eller fotografera i naturen. Samla ihop en grupp med vänner, kollegor, personer som du träffar genom intressegrupper i sociala medier eller andra nätverk. Medborgarskolan hjälper dig att komma igång och kan stötta med till exempel lokaler eller material.