Mat och dryck

Smaklökarnas matlagning ger mersmak

Under vinterhalvåret 2012 gick Janne Larsson en båtförarkurs i Medborgarskolans regi. Kursledaren var inspirerande och när Janne fick veta att denne även höll kurser i matlagning blev han intresserad och ville haka på. Han hade nyligen gått i pension och tänkte att det verkade kul att lära sig laga mat.

Under hösten 2012 började Janne som deltagare på kursen Gubbröra, en matlagningsgrupp i vilken han fortsatte under två år. När Gubbröra sedan lades ned på grund av för få deltagare hoppade Janne in i en annan kurs, på lite mer avancerad nivå. Här blev han kvar 1,5 år innan tankarna på att starta en egen grupp började dyka upp bland några av deltagarna. De bildade en studiecirkel som de gav namnet Michelingubbarna. Michelingubbarna skötte sin egen planering och fortsatte att laga mat tillsammans utan att ha en uttalad ledare för gruppen.

Nya vänskaper utvecklas

Efter två år med Michelingubbarna ville Janne ha lite större utmaningar. Några bekanta föreslog att han skulle starta en egen grupp och det var så Smaklökarna föddes. Janne hade två vänner som han ville ha med på kursen och dessa två fick sedan i sin tur välja varsin vän o.s.v. På så vis blev det inte bara gamla bekanta som lagar mat och äter ihop utan de gör helt nya bekantskaper med människor som har samma intresse.

- Vi har väldigt roligt ihop när vi ses. Sorlet avtar aldrig och glädjen är uppenbar.

Tanken är att vi ska ses 9 gånger per termin. Vi ses varannan onsdag klockan 18 och går igenom menyn, lagar mat och äter tillsammans. Det blir trerätters varje gång, med goda och noggrant utvalda drycker till.

Smaklökarna har totalt 9 deltagare och i tre grupper om tre personer turas de om att ansvara för förrätt, varmrätt och efterrätt. Vissa är vana kockar och har lagat mycket mat i sitt liv medan andra är nybörjare. Janne berättar att deras träffar präglas av en härlig stämning och att en positiv upptäckarglädje alltid finns med dem i köket.

Hoppas att gänget kan samlas i höst

Han låter stolt när han berättar om Smaklökarna och det märks tydligt att han saknar onsdagsgänget. Efter coronautbrottet har de tillsammans beslutat att lägga verksamheten på is tills det åter är tryggt och säkert att träffas.

- Vi har haft en dialog och bestämt att vi ska pausa ett tag. Åldersspannet är 55-70 så viss oro finns bland deltagarna.

Janne berättar att Smaklökarna hade hoppats på att kunna återgå till det vanliga i slutet av april men han konstaterar också att allt känns väldigt ovisst i nuläget. Däremot är han säker på en sak – om det inte går att komma igång igen under våren så finns matglädjen kvar och om inte förr så ses gänget igen till hösten.

Text: Camilla Danielsson

Matglädjen finns kvar, men nu får gänget rumstera i sina egna kök.
Varför inte starta en distanscirkel, cook a-long online! ?