Kropp och hälsa

Sveriges första heltidsanställda gyminstruktör sätter ner foten

Stig Larsson är kursledare i Värmland och brinner för folkhälsa och friskvård. Ta del av hans tankar kring folkhälsa och hur du med enkla medel förbättrar din. Tre snabba tips!
  • Fotriktiga skor. - Skippa klackarna! Vi vet, men kanske ibland?!
  • 30 minuters rörelse per dag. - Cykel, promenad, löpband, hitta ditt sätt, så att det blir en naturlig del av din vardag.
  • Fastna inte på stolen eller i fåtöljen. - Upp och hoppa! Kanske både bildligt och bokstavligt.

Stig Larsson är en härligt inspirerande värmlänning som verkar för hälsa och friskvård och när han sätter ner foten så gör han det på helt rätt sätt.

- Tyngden ska hamna på hälen och sedan ska du rulla fram och slutligen skjuta från med tårna, säger Stig och det märks att han brinner för ämnet.

Han ryser vid tanken på hur människor behandlar sina fötter. Fötterna ska bära oss genom livet och ändå är vi inte tillräckligt rädda om dem. Vi bör ha fotriktiga skor som hjälper oss att belasta rätt. Klackar ger en felaktig lutning, vilket leder till att vi går helt fel och i förlängningen drar på oss skador av olika slag.

- Artrosen sätter sig i fötterna först, sen kommer det i knän och till sist i höfterna. Det kan man undvika om man tänker till i tid. Små barn vill leka utan skor. Då blir de vuxna arga men egentligen tänker barnen helt rätt, menar Stig.

Du har kanske sett honom som friskvårdsexpert i SVTs program Fråga doktorn, där han ger tittarna goda råd på vägen mot ett friskare liv. Jag ber honom berätta lite mer om sig själv och får veta att han snart blir 74 och bor i Forshaga kommun. Tidigare i livet har han ansvarat för utbildning inom friskvård hos TetraPak och under närmare 50 år har han jobbat som gyminstruktör.

Stig vet hur den svenska folkhälsan ser ut och han ser tydligt hur den varierar mellan generationerna.

- Pensionärerna är i allt bättre trim, medan det för ungdomarna blir sämre och sämre. När spelet Pokémon Go kom för några år sedan var det ett kraftigt uppsving för hälsan hos framför allt ungdomarna. Dessvärre har det avtagit igen, kanske för att det ledde till viss skadegörelse då folk kunde kliva fram var som helst utan att tänka sig för.

Så vad kan man göra för att hålla sig frisk då?

När man blir gammal kommer visheten och kanske man inser att man bör tar tag i hälsan. Den som gör det i femtioårsåldern kan undvika diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, berättar Stig, och man kan ju inte annat än tycka att det borde vara värt det.

- Kroppen är inget självspelande piano som många verkar tro. Hitta på något i vardagen så att du rör på dig minst trettio min per dag.

Promenader är enklast, men du kan ju också cykla till jobbet, gå på vattengympa, simning eller, om det går, gå på gym. Vill du inte gå ut, så skaffa ett löparband som du kan promenera på hemma i vardagsrummet. Man behöver inte träna särskilt mycket för att det ska ge resultat, bara man gör det rätt.

Upp och hoppa Sverige!

Stig påpekar att också övervikten är ett stort folkhälsoproblem i Sverige. Idag ser han allt fler 100- kilosmänniskor i olika åldrar och det var en ovanlig syn förr om åren. Det är ingen bra utveckling. Han oroar sig över att vi människor sitter alltför mycket stilla och att vi, när vi gör det, sitter som hösäckar.

- Sittandet tar livet av oss, konstaterar han och efter en spontan utvärdering av min position vid datorn visar det sig till min förskräckelse att även jag sitter helt fel. Jag har fötterna bekvämt korsade på golvet under bordet, tills nu lyckligt ovetande om att jag i själva verket, just i detta nu, förstör såväl min hållning som mina axlar och min nacke…

Det är många detaljer man bör ha koll på och det har Stig. Han åker runt och håller föredrag på olika ställen i Sverige om hälsa och friskvård och ger även kurser med handfasta tips på hur man från topp till tå ska ta hand om sig på bästa sätt. Han tipsar om allt ifrån gåteknik och sitteknik till hur du ska ligga i sängen för att optimera din sömn.

Innan vi avslutar intervjun ber jag Stig ge ett sista råd kring folkhälsa. Han rekommenderar då att man går en av hans kurser på Medborgarskolan. Han utlovar många aha- upplevelser och garanterar att man får med sig ny kunskap därifrån som kan hjälpa en att ha bättre hållning och rentav må bättre i hela kroppen på ålderns höst. Det borde sannerligen vara en väl värd investering!

Text: Camilla Danielsson

Foto: Sandra Klingström